Bruckner en Mahler door St. Joris Kamerkoor en Glasgow Chamber Choir

Op zaterdag 21 maart 2020 vindt van 20.00 uur tot 22.00 uur in de St. Joriskerk, Hof 1 te Amersfoort, een concert plaats van het St. Joris Kamerkoor en het Glasgow Chamber Choir.

Na de eerdere succesvolle uitwisselingen in 2011, 2014 en 2017 komt het Glasgow Chamber Choir in maart a.s. alweer voor de vierde keer naar Nederland voor gezamenlijke concerten met het St. Joris Kamerkoor. Dit keer staat de monumentale Messe in e-moll van Anton Bruckner voor achtstemmig koor en vijftien hout- en koperblazers als hoofdmoot op het programma. Bruckner schreef deze mis in 1866 ter gelegenheid van de bouw van de votiefkapel van de nieuwe Dom in Linz; de mis werd voor het eerst in 1869 uitgevoerd, in de open lucht. De compositie vergt veel van de zangers: grote delen zijn a capella, afgewisseld met door de blazers begeleide delen.

Naast deze mis worden o.a. nog een aantal koorbewerkingen van Clytus Gottwald (*1925) op liederen van Gustav Mahler en bewerkingen voor blazers door Frits Gombert op orkestwerken van Anton Bruckner uitgevoerd.

Voor meer informatie: www.stjoriskamerkoor.nl

De Messe in e-moll wordt op zondagmorgen 22 maart ook uitgevoerd tijdens de hoogmis in de Obrechtkerk, Obrechtstraat 30 te Amsterdam (dan zonder Gloria en Credo; aanvang 11:00 uur).