Geen fysieke diensten

Beste Veenkerkers,

Afgelopen maandag zagen we een ernstige minister-president. Zijn boodschap was misschien wel nóg ernstiger: alles gaat dicht. En wel direct. Ergens zagen we het al wel een beetje aankomen, toch deze drastische maatregelen vallen zwaar. Er wordt een enorm beroep gedaan op ons incasseringsvermogen en veerkracht en je kunt je afvragen hoeveel daar nog van over is.

Ik leef met u, met jou mee, echt. Ik leef mee met jou, alleen thuis en nu opnieuw nog meer afgesloten en dat dat nog even zo zal blijven. Ik leef mee met u, de ouderen en wellicht wel wijzer, maar opnieuw een verlenging van naar binnen keren en blijven. Ik leef mee met jou, met u, waar de onzekerheid over werk of onderneming nog groter is geworden. Ik leef mee met jou, waar je opnieuw niet naar school kunt, online les hebt, lager, middelbaar en hoger onderwijs. In een leeftijd waar je jong bent en de wereld wilt ontdekken is deze tijd intens indrukwekkend. Ik leef mee met jou, met u, wiens kinderen weer thuis zijn en hoe je jongleert met tijd en aandacht voor elk in je gezin en familie en jezelf. Ik leef mee met die mensen die werkzaam zijn in de zorg en op nieuw geconfronteerd worden met deze maatregelen, dat je je misschien wel afvraagt: “heeft men mij wel gezien? Gehoord? Het is echt serieus!” De emotionele druk op veel mensen nu is groot.

En ja, ook in de kerk, de Veenkerk hebben we ons gevoegd in de maatregelen die zijn afgekondigd. Geen fysieke diensten meer tot aan 19 januari 2021. Dat vraagt om een direct omdenken en aanpassen van allerlei plannen die er waren voor de kerst en de tijd daarna. Ik ben ontzettend dankbaar voor de flexibiliteit en de bereidheid van een heel aantal mensen die meedenken en meehelpen om toch een bijzonder en waardevol kerstfeest te organiseren. Online dan wel te verstaan. Op dit moment van schrijven zijn er allerlei mensen op de achtergrond druk bezig om van alles te regelen en te organiseren om dat mogelijk te maken. In de nieuwsbrief van volgende week zult u kunnen lezen wat dat is geworden.

Voor komende zondag zal ik zelf een kort filmpje maken en de vierde adventskaars aansteken. Ondanks alles wat er om ons heen gebeurt, geloof ik dat we het licht niet tegen kunnen houden. Licht dat ons bij schijnt nu in deze tijd. Licht dat ons wenkt naar de toekomst toe. Licht dat ons verwarmt waar de harten koud zijn. Ik geloof dat, omdat ik geloof dat dat Licht niet bij mensen vandaan komt, maar rechtsreeks straalt uit Gods warme hart. Wij mogen het ontvangen, met open handen en delen, delen, delen….

Lieve Veenkerkers, houd moed, heb lief! En als er wat is, mocht je verlegen zitten om een praatje, laat van je horen. Je mag mij bellen (06-55874738, spreek in als ik niet kan opnemen) of mailen naar pastoraat@veenkerk.nl.

Hartelijke groet

Dominee Rolinka