Rome

Rome, symbool van macht, het centrum van de wereld…toen…  Hier kwam alles bij elkaar. En als je heden ten dage in Rome bent, is daar nog veel van terug te vinden, boven en onder de grond.

De grote toren van de st Pieter, machtszetel van de rooms katholieke kerk, het Colloseum, symbool voor grootheid, macht en allure, het Foro Romanum, Circus Maximus, de catacomben, de vele vele kerken en …het Pantheon. Wat mij betreft het meest fascinerende bouwwerk in Rome.

Het Pantheon is zo gebouwd, dat de gebruikte stenen door de zwaartekracht op en aan elkaar vast zitten. Die ene opening in het dak, waar om precies 12 uur smiddags de zon recht boven staat, als oog op de hemel staat centraal. De ronde vorm, geen begin en geen einde. Nu is het een christelijk heiligdom, ooit was het een romeins heiligdom. Een plek waar alle goden samengebundeld werden als het ware. Alle mystiek, alles wat we niet kunnen verklaren of uitleggen is verbeeld in dat magische gebouw.

Het stond er al in de tijd van Paulus. Zou hij er geweest zijn? Het is niet ondenkbaar. Ik vind dat een bizarre gedachte. Dat je op een plek kunt staan, die al zo oud is, dat er mensen hebben gelopen zoals Paulus, of Petrus, of keizer Nero, of Michelangelo, of.. noem t maar. Opeens zit je in een tijdmachine, ga je over de grenzen van de tijd heen. Wordt geschiedenis voelbaar, invoelbaar zelfs. En merk je dat jij, kleine mens, slechts een splinter in de tijd bent. Het maakt klein. Tegelijk geeft t mij een gevoel van urgentie: met deze tijd moeten we het doen. Hier en nu. Het is al zo kort. Hoe geef ik betekenis aan mijn tijd op aarde? Een zoektocht is het. Een opdracht ook, of nee, liever: een uitnodiging. Een uitnodiging om mee te wandelen in die stoet van mensen, die zoeken naar woorden en gebaren van geloof, hoop en liefde en daar uiting aan geven.

Komende zondag worden er twee mini-mensen gedoopt. Zij worden welkom geheten in de stoet. Getekend en gezegend met woorden van geloof, hoop en liefde. Woorden die Paulus heeft nagelaten, en die in de loop van de geschiedenis het beeld van het christendom en de kerk behoorlijk beinvloed hebben. Aan ons om door die maas heen te blijven ontdekken dat t uiteindelijk om de Liefde gaat. Daar is t Paulus ooit om begonnen, daar is het Jezus om te doen geweest en dat is waar God uit bestaat: pure Liefde.