Veenkerk en Corona

Het is een verontrustende en chaotische tijd, opeens bevinden we ons in een land waar we de weg niet kennen. Thuiswerken, kids thuis, de wereld komt piepend tot stil stand, maar wij pruttelen na. We merken dat voor veel Veenkerkers de eerste week echt een week van grote aanpassingen is geweest. Iedereen moest even zoeken naar een nieuw ritme en manier van samen leven. Dat is niet makkelijk als je beide thuis werkt en de kids lopen om je heen.

Ondertussen is het wel van belang dat we de Veenkerk een gezicht blijven geven en met aandacht blijven omzien naar hen die dat nodig hebben.

We zijn als wijkraad (digitaal) bij elkaar geweest en we hebben de volgende zaken op een rij gezet voor u:

Pastoraat:

Omdat fysieke huisbezoeken op dit moment niet mogelijk zijn, en we wel in contact willen blijven is er een bel-lijst opgesteld. Het team pastoraat belt de mensen op, die op die lijst staan, gewoon als teken van verbondenheid en betrokkenheid op elkaar. Dit gaat voornamelijk om onze ouderen en kwetsbaren, maar ook mensen die alleen wonen en weinig aanspraak hebben om zich heen.

Daarnaast willen we u vragen om elkaar in de gaten te houden. Mocht u zelf niet meer naar buiten kunnen om boodschappen te doen of heeft u op andere vlakken hulp nodig, dan willen we u laten weten dat we er ook in deze tijd voor u zijn. Ook als u behoefte heeft aan een luisterend oor. U kunt hiervoor contact opnemen met het Pastoraat. U kunt hen bereiken via pastoraat@veenkerk.nl.

En bij deze de uitnodiging aan jou en u: pak af en toe eens de telefoon en bel iemand, die je anders op zondag in de kerk tegen komt. Gewoon even n praatje. Iedereen zit ws thuis ( of is aan het wandelen). Zo blijven we elkaar toch ‘zien’.

Er zal vanuit de diakonie ook een luisterlijn worden opgericht. Info daarover op de website.

Het zal wellicht overbodig zijn, maar toch: alle doordeweekse ontmoetingen komen te vervallen. Helaas, moeten we zeggen, want de laatste editie van de ZIN-kring stond in de agenda. We pakken in september de draad weer op!

Wat betreft de vieringen is het volgende besloten:

De komende zondagen zijn er geen vieringen in de Kamers. Dit geldt vooralsnog tot en met Paasmorgen. We blijven de landelijke richtlijnen volgen en passen daar ook onze besluiten op aan.

Zondagen 22, 29 en 5 april verwijzen we jullie met liefde naar de vieringen op tv, NPO1 van de EO. Er zijn vanuit de Inham en het Brandpunt online vieringen, die zijn live te volgen via facebook. Daarvoor verwijzen we jullie naar de facebook pagina’s en de websites van hen beiden.

De reden dat de Veenkerk heeft gekozen om niet live te vieren of deze zondagen te vullen met ‘eigen werk’ is omdat we menen dat men in de Veenkerk niet massaal op zondagmorgen om 10 zal inschakelen op een live-streaming. Als alternatief zijn er de Mozes-vlogjes van Rolinka en zal Rolinka regelmatig iets op de site plaatsten als column.

Wat we wel gaan doen is dat we de vieringen van de Stille Week van te voren zullen filmen ( in aangepaste vorm) en online zetten op de betreffende dag. Zo kunnen we met elkaar naar Pasen toeleven en Pasen vieren op de eigen manier die we in de Veenkerk kennen.

Voor Palmpasen zal er een leuke instructie video worden gemaakt voor het maken van een Palmpasenstok en een heus recept voor een broodhaantje.

Onduidelijk is natuurlijk wat er zal gaan gebeuren na Pasen. Dat weet niemand. Vandaar dat de wijkraad eind maart weer gaat overleggen. Dan vooral over: wat gaan we doen ipv de vieringen, want we kunnen niet blijven verwijzen naar de tv? En hoe blijven we als Veenkerk zichtbaar en vindbaar voor wie dat nodig heeft.

Heeft u vragen of suggesties, neem dan contact op met uw voorzitter of scriba.

voorzitter@veenkerk.nl

scriba@veenkerk.nl