‘Jesu, meine Freude’ door het St. Joris Kamerkoor

Datum:                zaterdag 9 november 2024
Begintijd:           20:00 uur                                        Eindtijd:         22:00 uur
Naam:                 Jesu, meine Freude
Wie:                     St. Joris Kamerkoor
Waar:                  Sint-Joriskerk, Hof 1 te Amersfoort
Dirigent:             Wouter Verhage
Titel:                   ‘Jesu, meine Freude’ door het St. Joris Kamerkoor

‘Ach, wie flüchtig ist ein Menschenleben’. In ons programma met koorwerken uit de Duitse barok staan de kwetsbaarheid en fragiliteit van ons kortstondige leven centraal.

Johann Sebastian Bach kon zich voor zijn muzikale vorming beroepen op een groot aantal van zijn eigen familieleden. Op zijn vijftigste deed hij een poging om een stamboom op te stellen van zijn muzikale voorvaderen. Ongeveer gelijktijdig kreeg hij via het zogenaamde Altbachisches Archiv de beschikking over een groot aantal composities van die voorvaderen. Uit dat archief passen (net als zijn eigen motet ‘Jesu, meine Freude’ en de stukken van Melchior Franck) de werken van zijn ooms Johann Michael Bach en Johann Christoph Bach en zijn oudoom Johann Bach in dit thema.

De stukken van Johann Hermann Schein en Heinrich Schütz zijn geschreven tijdens de Dertigjarige oorlog (1618-1648). Die had enorme gevolgen op de bewoners van het tegenwoordige Duitsland. De teksten van de composities reflecteren opvallend vaak de sterfelijkheid van de mens. Ach, hoe vluchtig en nietig is een mensenleven!

Instrumentale medewerking wordt verleend door Cappella Maria Barbara o.l.v. Henk van Zonneveld.

Voor meer informatie: www.stjoriskamerkoor.nl