Wie zijn wij

De Veenkerk is een protestantse geloofsgemeenschap en en is een wijkgemeente van de PG Hoogland/Amersfoort-Noord.  De gemeente heeft ook een eigen kleine begraafplaats, op Coelhorst.

De andere wijken zijn Hoogland, Kattenbroek en Nieuwland. Er staan twee kerken in de andere wijken,  De Inham in Hoogland en Het Brandpunt in Kattenbroek.

Onderstaande video geeft een korte impressie van de vieringen op zondagochtend:

video
play-rounded-fill

Onze visie:

Verwonderen verrijkt. En als je dat samen doet, met verantwoordelijkheid naar elkaar, wordt die verrijking nóg mooier.

Onze missie:

Wij willen een bron van verwondering zijn. Een bron van en voor mensen. Die zich samen verwonderen over het wonder van ons leven. Over bijzondere verhalen van nu. En over de vaak verrassende actualiteit van Bijbelse verhalen van toen. We doen dat op zondagmorgen, in de vorm van boeiende vieringen in de theaterzaal van De Kamers. En we doen dat door de weeks, in samenkomsten, evenementen en kleine ontmoetingen. In het omzien naar elkaar en naar medebewoners van onze wijk. Samen verwonderen vormt daarbij de kern. Omdat samen verwonderen ons leven verrijkt. Ons eigen leven en dat van elkaar.

Ons beleid:

Ons beleid wordt gefundeerd door twee werkwoorden. Omdat we geloven dat samen gemeente zijn geen statisch iets is. Samen gemeente zijn kan alleen als we ons met elkaar inzetten. Actief zijn. Samen aan de slag gaan. Elkaar motiveren en inspireren. In verbinding. Met God en met elkaar. Vandaar die twee werkwoorden. Boeien en Binden.

Over boeien:

We willen elkaar door die verwondering blijven boeien. We delen boeiende verhalen, ervaringen, kennis en inzichten. Waarbij ieder zijn eigen zienswijze meeneemt. Zijn eigen manier van kijken. Zijn eigen context en referenties. Want dat maakt geloven boeiend. En een geloofsgemeenschap een boeiende gemeenschap.

Over binden:

Omdat we geboeid worden door de verwondering zien we ernaar uit elkaar te treffen. Zien we ernaar uit samen nieuwe inzichten te krijgen en geïnspireerd te worden door een voorganger. Kennen we elkaar, vinden we het prettig elkaar te ontmoeten en zoeken we elkaar op als we elkaar niet treffen. De wijkraad zorgt voor het cement, faciliteert die verbinding. Zorgt dat het werkt en dat niemand wordt uitgesloten.

Maak kennis met de Veenkerk, op zondag om 10.00 uur in De Kamers, Wezeperberg 1 te Vathorst.

Wilt u ons steunen? Klik hier voor meer informatie.