Tienerkerk

Voor jongeren op het voortgezet onderwijs is er één keer per maand een eigen viering op zondagochtend. Zij gaan gelijk met de ‘gewone’ viering naar een eigen ruimte. Aan de hand van een thema discussiëren de jongeren over het geloof en hun beleving daarbij. Eens per jaar organiseren de tieners met elkaar een viering voor alle gemeenteleden.

Data tienerkerk 2023-2024

In het nieuwe seizoen komen we op de volgende zondagen om 10u bij elkaar in de Kamers: 10 september (aansluitend op de dienst), 1 oktober, 5 november, 3 december, 14 januari, 11 februari, 10 maart, 14 april, 12 mei, 9 juni en 7 juli (onder voorbehoud).

Tienerkerk 10 maart: samen ontbijten?

Bij voldoende duimpjes in de app zullen de tieners komende zondag met elkaar ontbijten. Het idee is dat iedereen iets voor zichzelf én een ander meeneemt (broodje, beleg, sap, fruit etc.). Ook zullen we met elkaar van gedachten wisselen over een actueel thema. Kom je ook?

Tienerkerk – tijdcollecte Stichting Present

Op zaterdag 24 februari jl. zijn Mats en Tijl o.l.v. Piet voor Stichting Present op bezoek geweest bij Humanitas Vathorst.Het doel van de Tienerkerk was om in deze 40 dagen tijd, tijd vrij te maken voor een ander. Bij deze een impressie van het bezoek:Een oudere man die wat doelloos rondloopt met een puzzelboekje onder zijn arm, een huisgenoot die continu herhaalt wat anderen zeggen of iemand die bij de lunch stiekem zijn lege bord ruilt met het volle bord van zijn begeleider. Je stapt als het ware een andere wereld binnen, wanneer je de voordeur van het begeleid wonen bij Humanitas binnenstapt. Een wereld waar je doorgaans als tiener – net als veel andere wijkbewoners overigens – geen weet van hebt. Alleen dat al was een onvergetelijke ervaring voor Mats en Tijl. Het bezoek was het resultaat van een match in het kader van de tijdcollecte van stichting Present.Aan de Elburgstraat in Vathorst wonen zo’n 20 mensen met een lichte tot matige verstandelijke beperking. Doordeweeks zijn ze druk met dagbesteding, in het weekend is er tijd voor gezellige activiteiten. Het bezoek en de rondleiding maakten indruk op de tieners.Mats & Tijl:“Van te voren was het moeilijk inschatten wat we konden verwachten eerlijk gezegd. Dat maakte het ook wel een beetje spannend. Alleen werden we direct heel erg leuk welkom geheten door één van de medewerkers, Richard, die al 30 jaar werkt voor Humanitas. We kwamen gelijk in een woonruimte terecht waar op de tafel allemaal groente lag. We mochten samen met een aantal bewoners groente snijden voor de soep.Niet met iedereen was het gemakkelijk praten, maar met een bewoner die ook kok en bakker is, ging dat heel goed.Toen de soep stond te koken, kregen we een rondleiding door het huis. Twaalf bewoners wonen in het gebouw waar we binnen kwamen, tien bewoners wonen iets meer zelfstandig in een appartement dichtbij waar ze ook begeleiding krijgen. Één van de bewoners wilde heel graag haar kamer laten zien, ze was er trots op.Na nog even met Richard op zijn kantoor te hebben gesproken, gingen we terug naar de woonruimte waar we de zelfgemaakte soep mochten opeten. We mochten ook mee lunchen wat heel gezellig was”.Denken jullie dat de bewoners iets aan jullie bezoek hebben gehad en hoe hebben jullie het zelf ervaren?“De bewoners waren nog erg vol van het overlijden van een bewoner afgelopen week, dit kwam al snel na binnenkomst ter sprake. We vermoeden dat we daarom wel een leuke afleiding voor ze zijn geweest. In het begin was het wel even lastig hoe te communiceren, dat was aftasten. Maar iedereen was erg open en wilde graag contact. Ook de medewerkers van Humanitas waren ontzettend aardig. Het was leerzaam. Je denkt er wel over na dat gezondheid en kunnen gaan en staan waar je wilt niet vanzelfsprekend is. Het was een leuke ervaring en we hebben hier echt graag tijd voor vrij gemaakt”.