Een week met betekenisvolle data

Het was een week met betekenisvolle data. Allereerst 31 oktober, hervormingsdag…De dag dat Luther zogezegd zijn stellingen aan de kerk in Wittenberg spijkerde, het begin van de reformatie. Voor veel anderen is deze dag inmiddels Halloween. Die naam komt van All Hallow’s Eve, een oud keltisch gebruik om vlak voor het begin van het nieuwe jaar, het kwaad weg te jagen en te bidden voor de zielen van dierbaren. De volgende dag is het dan 1 november: Allerheiligen. Dan worden de heiligen die ons zijn voorgegaan herdacht. Om dan op 2 november stil te staan, op Allerzielen, bij onze eigen geliefden die er niet meer zijn. In de rooms katholieke traditie is er dan een mis, waar de namen genoemd worden en kaarsen gebrand. Inmiddels is dit gebruik wat algemener dan alleen de rooms katholieke kerk. We zagen van de week dan ook op tv en op veel begraafplaatsen, dat er aandacht was voor dit bijzondere en waardevolle ritueel.

En dan juist op deze bijzondere dag, 1 november, Allerheiligen, de dag waar dood en leven even heel dichtbij elkaar komen, is onze dierbare Dick van der Zwaag overleden. Omringd door zijn geliefden, Dorien, Sven, Oscar en Noortje, is Dick opgenomen in de armen van de Eeuwige. Intens verdrietig, tegelijk ook zo dankbaar voor alles wie hij geweest is voor zijn geliefden en familie en vrienden. Het was goed zo, zijn lijf was op. Een intensief laatste stukje van zijn leven kwam nu tot stilstand. U ontvangt de rouwkaart van Dick apart. Ik mag al wel vermelden dat de dankdienst voor zijn leven zal plaatsvinden op maandag 7 november om 13 uur in de Inham.
Namens de Veenkerk wens ik vanaf hier Dorien, Sven, Oscar en Noortje en allen die zich verbonden weten met hen en met Dick de liefdevolle nabijheid van Gods Goede Geest, dat de liefde die jullie verbindt met Dick jullie dragen en troosten mag, deze dagen en alle dagen die komen zullen.

Op 20 november 2022 zullen wij in de Veenkerk onze geliefde dierbaren noemen en gedenken. Wij noemen dat “Ode aan de doden”. We noemen hun naam hardop, in liefde, in verbondenheid dwars door alles heen. Door het noemen van hun naam zijn ze weer even hier, dichtbij. Leeft hun herinnering op, maken we ruimte voor wie hij was, wie zij geweest is voor ons. Een dierbaar moment vind ik dat elk jaar weer.
Behalve de namen van hen die zijn overleden in het afgelopen jaar, noem ik ook van harte de namen van geliefden die jullie al veel langer moeten missen. Mail ze naar me. Ik zal ze hardop uitspreken. Dat kun je doen op mailadres: predikant@veenkerk.nl

Komende zondag is er een adoptiedienst, voorbereid door Matthijs en Irene van den Brink en Peter en Esther van Montfrans. Mooi om met elkaar te vieren op eigen manieren. Weet je welkom.

Nog even een nabrander: de inschrijflijst voor de excursie naar het Rijksmuseum is nog zeker niet vol: je kunt je komende zondag nog inschrijven: doe dat! We vertrekken op woensdag 9 november rond 12 uur vanaf station Vathorst. Als je je hebt ingeschreven krijg je z.s.m. de details voor die dag.