« Alle Evenementen

• Dit evenement is voorbij.

Zondag 23 oktober, zondagsgast met dr Frauke Laarmann-Westdijk

23 oktober 2022 @ 10:00 - 11:00

“Toen Rolinka mij uitnodigde om bij de Veenkerk op te treden als expert in de themaserie over Rembrandt voelde ik me zeer vereerd. Want als expert voor Rembrandt had ik me nog niet gezien. Ik heb kunstgeschiedenis, vergelijkende godsdienstwetenschappen en Neerlandistiek gestudeerd in Marburg/Duitsland en in Leiden. Vandaar mijn belangstelling voor religieuze beeldcultuur en dus ook Rembrandts Bijbelse historiestukken. Gepromoveerd ben ik op een onderzoek naar Noord-Nederlandse familieportretten in de eerste helft van de zeventiende eeuw; werken waarin vaak de religieuze identiteit van de voorgestelden ook een rol speelde. Het onderzoek naar portretten opende echter ook een venster op de reĆ«le leefwereld in de zeventiende eeuw, zodat ik me niet zozeer als expert op het gebied van Rembrandt beschouw, maar eerder probeer kennis over verschillende aspecten van de kunstproductie en de cultuur in de zeventiende eeuw bij elkaar te brengen.

Sinds 2006 werk ik bij de Open Universiteit en mijn voornaamste doel als docente is het om mensen te leren bewust te kijken en mogelijke interpretaties voor de achtergrond van de historische context te relativeren. Ik hoop dus dat ik kan bijdragen aan nieuwe, andere en misschien onverwachte perspectieven op het oeuvre van Rembrandt.”

dr Frauke Laarmann-Westdijk

Muziek: Ferdinand

Lector: Peter

Koster: Marcel