Jeugd in de diensten tijdens de lijdensweek

Het is niet zo vanzelfsprekend dat iedereen in de lijdensweek van donderdagavond tot en met zondagochtend naar de kerk gaat, zoals dat voor velen van ons vroeger wel was. Het deed me zo goed als jeugdouderling dat we deze diensten ook veel jeugd aantroffen. Ik vroeg twee van hen, Lisette (16 jaar) en Eva (21 jaar), naar hun beweegredenen en ervaringen:

Had je er van tevoren over nagedacht dat je deze week alle diensten wilde bijwonen? En zo ja, wat was jouw drijfveer?
Lisette: “Ik wilde sowieso graag The Passion live meemaken. De andere diensten leken mij ook mooi om bij te wonen.”
Eva: “Ja, ik had er van tevoren over nagedacht of ik alle diensten wilde gaan. Ik vind het een mooi iets om deze diensten dan zo in een reeks te volgen want dat geeft toch het hele plaatje ofzo. En de verschillende diensten zijn altijd op een bepaalde manier een beetje met elkaar gelinkt en dat vind ik leuk.”

Welke dienst van deze week is jou het meest bijgebleven en waarom?
Lisette: “The Passion en de zaterdagdienst (stille zaterdag). Stille zaterdag, omdat ik het heel mooi vond dat iedereen een kaarsje kreeg en hoe het werd verteld. Het kruisje op mijn hoofd vond ik ook een mooi moment om mee te maken. The Passion vond ik mooi omdat je alles veel intenser meemaakt dan dat je het ziet op de tv. De groep was ook heel erg gezellig.”
Eva: “Eigenlijk is er niet één specifieke dienst bijgebleven, wel verschillende momenten uit alle diensten. Vrijdag de oude dame die vertelde, zaterdag de paaskaars die werd binnen gedragen en zondag de doop van de tweeling.”

Wat heeft deze week jou gebracht?
Lisette: “Ik ben door deze week dichter bij het geloof gekomen, omdat ik bij alle diensten ben geweest.”
Eva: “Keelpijn van het vele zingen 😉 nee grapje, het heeft me er weer aan helpen herinneren dat er altijd hoop kan zijn, ook in de duisterste momenten als je denkt dat alles verpest is, en dat je er niet alleen voor staat.”

Waarom kan je deze dagen achter elkaar in de kerk aanraden aan leeftijdsgenoten?
Lisette: “Je zit echt in de paassfeer en bent meer met het geloof bezig. Je wordt meegenomen in alle paasrituelen die er zijn.”
Eva: “Omdat het wel een experience is, het volledige verhaal, het complete plaatje. Dingen waarnaar terug wordt gerefereerd die je alleen kunt snappen met een knipoog als je erbij bent geweest. Maar vooral denk ik dat iedereen moet doen waar hij blij van wordt en wat bij hem of haar past. Ik vond het leuk en vind dit soort dagen achter elkaar fijn omdat voor mij op die manier de betekenis van Pasen gewoon nog helderder is. Eerst de dood en het uitblazen van de paaskaars, dan het binnendragen van de nieuwe paaskaars dan het herdenken van de doop en dan op paasmorgen feest en zingen en licht en muziek. Ik vind dat mooi.”

Dank je wel Lisette en Eva voor jullie openheid en dat jullie dit met ons willen delen.