Overstapdienst

Het einde van dit schooljaar zit er bijna (en voor een aantal al helemaal) op. Ik heb groot respect voor leerlingen, docenten en ouders die dit afgelopen jaar dapper hebben volgehouden. Natuurlijk, het ging niet altijd vanzelf en zonder worstelingen. En het is niet zo verwonderlijk dat er ook onder jullie zijn (jong en oud) die er in dit afgelopen jaar niet zonder kleerscheuren af zijn gekomen. Eenzaamheid, overwerkt, spanningen… het is soms ook echt teveel geweest. Met alles wat we nu te vieren hebben aan diploma’s en over zijn, overstap-gala’s en rapport-uitreikingen, hoop ik van harte dat we met elkaar oog houden voor die kwetsbare en gekwetste mens.

Afgelopen zondag hebben de tieners van de Veenkerk ons opnieuw een spiegel voorgehouden. De wereld, de schepping, het is een geschenk en geen bezit. Daar dienen we dan ook verantwoordelijk en zorgvuldig mee om te gaan. De afgelopen tijd zou ons toch enigszins bescheiden moeten hebben gemaakt: we zijn kwetsbare mensen op een kwetsbare planeet. Tegelijk is er ook zoveel moois nog om van te genieten en te koesteren. Laten we er zuinig op zijn en met elkaar ons best doen om al dat moois te behouden voor de generaties die na ons komen. Ik realiseerde me afgelopen zondag hoe anders de tijd was toen ik 16/17 was. Er was wel ‘klimaat’ en men zag wel dat er teveel bomen gekapt werden. Maar de urgentie van nu, voelde men toen nog niet. Of het nou gaat om gezondheid en bewust eten en drinken of om het klimaat… het was nog een mateloze tijd. Die tijd komt nooit meer terug. De jeugd van nu kan zich denk ik niet eens meer iets voorstellen van die mateloosheid. Dat je voor n gulden vanaf je 16de piekuur had in het café, dat je kon roken in de trein, het vliegtuig en leraren zelfs in de klas, dat we op van die vieze Puch-brommers reden en dat alles van plastic was… De wereld is anders nu. En er staat ontzettend veel op het spel. En ik was en ben echt geraakt door een viering waar de tieners ons de rekening hebben voorgeschoteld van de tijd die achter ons ligt. (als je deze viering wilt terugkijken, dan kan dat via de livestreamopname, via de website)

Dank tieners van de Veenkerk!

En deze groep tieners (nu al 17 actievelingen) zal worden aangevuld met een heel nieuw team. Komende zondag stappen wel 8 kinderen over van de basisschool naar de middelbare school, en dus ook 8 tieners van KWD naar tienerdienst. Het zijn er trouwens wel meer, maar dit zijn de kinderen die er aankomende zondag ook bij kunnen zijn. We maken de sprong met hen mee. Reserveer op tijd! Het is zo fijn om elkaar weer te kunnen begroeten in een wat grotere groep en weer even te proeven aan samen gemeenschap zijn en delen in de goede gaven van de Geest. Ik hoop u en jou a.s. zondag weer te zien!

Hartelijke groet,

Rolinka