Voor zondag 12 september

De Veenkerk bestaat inmiddels al zo’n 18 jaar. Een heel kinderleven. Op je 18de heb je zo’n beetje al je verplichte schoolwerk doorlopen en ben je toe aan je opleiding of je studie. Een keuze die je maakt op basis van wat je denkt dat je leuk vindt of ligt of waar je graag meer van wilt weten. Die eerste 18 jaar zijn de zogenaamde vormingsjaren. Zo kijk ik ook naar de Veenkerk. In 18 jaar hebben we met elkaar veel meegemaakt en geleerd. We zijn zogezegd gevormd. De basis is gelegd. We hebben ontdekt wat ons ligt, wat we leuk vinden en er zijn zeker een heel aantal bijzonderheden waar de Veenkerk zich echt mee onderscheidt.

Dit seizoen gaan we met elkaar, jong en oud, nadenken en praten over wat dat dan is, wat de Veenkerk zo bijzonder maakt. En ook gaan we nadenken over wat we misschien nog verder zouden willen ontwikkelen. Wat denken wij dat we toevoegen aan de wijk en aan Amersfoort-Noord en misschien ook wel aan de kerk in haar geheel?

Kerk zijn doe je met elkaar. Niet alleen de wijkraad of de dominee of de vrijwilligers met een taak of rol. Nee, met elkaar. Elk lid van de Veenkerk is een bouwsteen. En elk lid, jong en oud, draagt op zijn of haar manier iets bij aan het grote geheel. Ik vind het heel bijzonder om te zien dat er steeds weer nieuwe mensen aansluiten en in hun eigen ritme en op hun eigen manier mee bewegen met de gemeenschap. Tegelijk kan ik me ook voorstellen dat er wel eens vragen zijn, of kritiek, of dat er iemand is met een geweldig idee, maar niet weet hoe dat aan te pakken. Kortom, goed om eens stil te staan en om ons heen te kijken naar wat er is, wat we doen en wat er anders, meer of minder of beter kan.

We laten ons daarbij inspireren door de persoon van Petrus. Je zou kunnen zeggen dat hij de aanstichter is van wat later de kerk is genoemd. Hij is aan de slag gegaan met de boodschap van Jezus, het verhaal over een God die door alles heen breekt, een verhaal over geloof, toevertrouwen, liefde en verbinding en over hoop op een wereld waar voor ieder een plek is. Door de ogen van Petrus kijken we naar onze eigen Veenkerk. Is het nog terug te vinden, waar het ooit om begonnen is. En kunnen we iets leren van de manier waarop Petrus ‘aan het bouwen’ ging en hoe wij onze plek in deze tijd innemen en waarderen.

29 Augustus hebben we al even kennisgemaakt met Petrus. Deze startzondag 12 september gaan we echt met hem in zee, zou je kunnen zeggen. De kinderen volgen een eigen project, waar ze elke week op zoek gaan naar een belangrijke bouwsteen voor de (veen)kerk. Aan het eind van dit project hebben we vast, jong en oud, genoeg bouwstenen verzameld en ontdekt die de Veenkerk kleur, smaak en een gezicht geven.

Deze startzondag beginnen we er mee dat een aantal leden een zegen krijgen over de bijzondere taak die zijn hebben in onze gemeente. Deze bouwstenen worden in het licht van Gods liefde gezet, gezegend op weg.

We gaan zowel binnen als buiten plaatsen creëren zodat we met zoveel mogelijk mensen deze mooie start kunnen meebeleven. Uiteraard is er ook de livestream, als dat voor u toch nog even prettiger is.

Reserveer je plekje hier:

Reserveren volwassenen

En voor de Kinderwoorddienst hier:

Reserveren kinderen

Samen eten en ontmoeten doen we op zaterdag 11 september. Een leuk interactief programma en een heerlijke maaltijd bereid door Zaher maken deze aftrap van het seizoen tot een heus feest. Voor deze zaterdag is er beperkt plek. En de mogelijkheid om te reserveren is helaas al gesloten. Natuurlijk maakt Zaher altijd ietsje meer dan we hebben besteld, dus mocht je willen…

Vanaf 16 uur ben je welkom en we starten de maaltijd rond 17.30. Voor meer informatie verwijs ik je naar deze nieuwsbrief, deze website en facebook.