Van Rolinka

Alweer de laatste week van een op zn zachtst gezegd roerige maand. Lichtpuntje vind ik wel dat de dagen weer gaan lengen. Het licht trekt ons naar buiten. Nou ja, vandaag niet, maar we hebben wel prachtige dagen gehad. Met die vorst net aan de grond, zonsopkomst en mist. Die verstilling! Prachtig. Hoopvol.

In de Veenkerk zijn we in beweging. Met de online vieringen gaan we door zo lang we niet samen kunnen komen. Met veel plezier, dat mag gezegd, en tegelijk is ‘t natuurlijk ook ‘n heel verband elke week. Ik verlang er enorm naar om weer ‘gewoon’ kerk te zijn. Ik mis de dynamiek van de mensen bij elkaar.

De doordeweekse activiteiten schorten we nog even op. Veel gebeurt ‘s avonds, en dat is met de avondklok niet handig. Vergaderen en overleggen gaat via de zoom. Dat werkt prima, maar live is prettiger uiteraard. Ondertussen wordt er voor de jeugd iets bedacht om Corona proof te doen. Ik verklap niets, maar het ziet er erg leuk uit! Jullie worden op de hoogte gehouden!

Deze zondag zullen we Henriette Kappert-Omvlee een zegen geven over haar werk als pastoraal medewerkster. Zij zal ons team gaan versterken en daar zijn we ontzettend blij mee. Voor veel mensen is Henriette geen onbekend gezicht. Ik ben ervan overtuigd dat Henriette in het pastoraat goed tot haar recht komt. Het is best gek om een zegen te geven zo voor de camera en op anderhalve meter afstand, maar hij is niet minder gemeend.

En nog ‘n nieuwtje: komend jaar zullen wij een stagiaire in ons midden hebben: Regina Lafeber. In een filmpje zal ze zichzelf verder voorstellen. Ik kan alvast melden dat ik het erg leuk vind om haar te mogen begeleiden en met dit prachtige vak van predikant te laten kennismaken. Nu kent ze dat al wel van huis uit, haar vader is ook predikant. Maar om het zelf te gaan doen en ontdekken hoe je zelf als predikant kunt zijn, is echt wat anders. Ze studeert aan de universiteit van Groningen.

Het is natuurlijk anders dan anders om op deze manier kennis te maken met de Veenkerk. Allemaal via een schermpje. We hopen dat we over tijdje toch meer live elkaar kunnen zien. Regina zal ook bezoeken gaan doen en gesprekken bijwonen. Eerst als toeschouwer en later in het jaar zal ze zelf ook dingen gaan uitvoeren. Ik vraag jullie om haar gastvrij te ontvangen en waar mogelijk wegwijs te maken in de Veenkerk.

Laatste vraagje: heb je tips voor mensen in je omgeving die je de bloemen wilt geven, geef het door! En mocht je zelf verlegen zitten om een praatje, schroom niet om dat aan te geven! Ik doe m’n best om er te zijn. pastoraat@veenkerk.nl

Goede week!

Rolinka