Activiteiten 40-dagentijd en Pasen

Pasen 2022

Door alles heen komt God aan het licht

Het duister is verslagen

Hoop herboren

Een mens opgewekt.

Dit licht is niet te doven

En voedt onze hoop

Dag aan dag

Dat het anders is en anders wordt

En dat wij geroepen zijn

Om te leven

Uit liefde.

In het hart van de christelijke traditie woont dit feest. Pasen. Een feest dat ons uitnodigt alles van onszelf te laten zien. De hoogte en diepte punten, het zoet en het zuur, de teleurstellingen en de successen, het verdriet en de vreugde, de wanhoop en de hoop. Het een kan niet bestaan zonder het ander. In het lijden en sterven van Jezus wordt ook ons leven pijnlijk blootgelegd. Tegelijk horen we dat het daar niet eindigt. We horen dat er een doorkomen aan is.

Pasen vieren is stil staan bij de grote scheuren in ons bestaan, in onze wereld en vieren dat het leven en de liefde sterker is dan alle dood. Het lijkt bijna niet samen te gaan. Toch is het zo. Pasen trekt een spoor van Liefde door ons leven, door onze wereld.

Pasen in de Veenkerk 2022

Een Spoor van Liefde.

De Veenkerk programmeert… in samenwerking met Theater de Kamers

7 april 2022: Film

Son of Man.

Son of Man vertelt het verhaal van Jezus, maar dan in het huidige Zuid-Afrika. Jezus (Andile Kosi) krijgt te maken met criminaliteit en corruptie. De Jezus van deze tijd is niet anders dan de Jezus uit de Bijbel. Het enige verschil is dat wanneer Jezus vandaag had geleefd, hij zou kunnen uitgroeien tot een gevaarlijk politiek leider.

Een indringende film die het aloude verhaal pijnlijk scherp naar onze tijd verplaatst.

Tijdstip: 20 uur

Toegang: 5 euro

Ticket: https://www.ticketkantoor.nl/shop/sonofman

Veenkerk & De Kamers: film

Donderdag 14 april

The Passion op groot scherm. Dit jaar wordt het live uitgezonden vanuit Doetinchem met opnieuw een bijzondere cast. In bekende Nederlandse en Engelse popsongs wordt het verhaal verteld over de laatste dagen van Jezus voorafgaand aan zijn dood. Zijn vrienden beloven tot het einde bij hem te blijven. Maar lukt ze dat ook? En hoe gevaarlijk zou dat zijn? En wat betekent het eigenlijk dat Jezus moet sterven. Wat heeft dit verhaal eigenlijk met God te maken?

Een oud verhaal met een boodschap over liefde, trouw, vergeving en vriendschap, nog steeds actueel in on ze tijd.

Gezamenlijk The Passion kijken

Deur open: 19.30 uur. Uitzending begint om 20.30.

Toegang is gratis.

The Passion

Vieren in Veenkerk

Goede Vrijdag 15 april, om 20 uur

Deze Goede Vrijdag is onze eigen Passion, zou je kunnen zeggen.

We komen samen in een schaars verlichte zaal, de muziek begint.

Jezus trok een spoor van Liefde overal waar hij ging. Zo heeft hij mensen geraakt, opgericht en opgewekt. Hij maakte verschil in hun wereld. En wij? Hoe raken die verhalen aan ons eigen verhaal? Zoveel stemmen klinken rondom de stervende Christus, ons eigen lijden en onze eigen wanhoop zo pijnlijk blootgelegd. We kunnen er niet omheen.

Als dan het licht gedoofd is, verlaten we de zaal in het donker en in stilte. Ons hart weegt zwaar, de wond ligt open.

Goede vrijdag viering 15 april met Rolinka Klein Kranenburg

Stille Zaterdag, 16 april om 21 uur

De zwaarte nemen we mee als we terugkeren op Stille Zaterdag. Het is nog steeds donker. Het verdriet hangt in de lucht. De muziek klinkt en draagt ons verdriet de ruimte in. Langzaam breekt er licht door. Het is niet voorbij, het is niet het einde.

Het spoor van Liefde is doorgetrokken tot voorbij de dood en het verdriet; ergens in het verborgene is het gekend, geweten, gedragen…

De verhalen van doorgang, van opstaan, van gedroogde tranen opgevangen in een onuitputtelijke bron van Leven en Liefde richten ons op.

Om dan te horen “ het is de Geest die jou levend maakt”, terwijl het water van de doop zacht je voorhoofd raakt. Mens, je bent geroepen om te leven!

Paasnacht (stille zaterdag) viering 16 april met Rolinka Klein Kranenburg

Paasmorgen 17 april om 10.00 uur.

In de onrust en onzekerheid van de wereld waarin wij nu leven, toch vieren dat Liefde sterker is dan alle dood. Dat voelt dubbel en is ook dubbel. Tegelijk is dat wel wat ons gaande en staande houdt, als opgewekt opstandige mensen tegen alles in, vieren wij het leven en de Liefde om niet. De vraag is meteen: merken wij dat verschil? Zien wij waar dat spoor van Liefde oplicht? En helpt ons dat verder?

Het zal goedkomen, het komt goed, en soms heel even, is het al goed. Dat zien en ervaren en vieren is Pasen ten volle.

Zondag 17 april paasviering met Rolinka Klein Kranenburg