“Rebible” met Jos en Inez van Oord 30 september 16 uur

Zondagsgasten in de Veenkerk

Een nieuw idee, om eens in de zoveel tijd speciale gast(en) te ontvangen in de Veenkerk met een mooi en goed verhaal. Een soort mix tussen Zomergasten en Collegetour. En onze eerste gasten zijn….

Inez en Jos van Oord over hun boek “Rebible”.

Op 30 september om 16 uur zullen we beginnen en na afloop is er uiteraard tijd om Jos en Inez te ontmoeten.

Hoe komt het dat we Boeddha omarmen als een teddybeer en de verhalen uit de Bijbel links laten liggen? Die vraag nestelde zich in de gedachten van Inez van Oord (we kennen haar onder meer als founder van de magazines Seasons en Happinez)  Ze bezocht jarenlang spiritueel leiders over de hele wereld, maar de Bijbel liet ze links liggen. En waarom eigenlijk?

Jezus liep over water, Eva at een appel, Mozes ging de berg op: veel mensen herinneren zich deze verhalen wel. Wonderlijke verhalen, moeilijk te begrijpen, iets van vroeger. Maar de verhalen horen bij onze geboortegrond. Is er een nieuwe manier om de Bijbel te lezen en naar deze verhalen te luisteren, zodat ze weer gaan spreken? Inez vraagt het haar broer Jos,  theoloog en predikant. Jos is jarenlang predikant geweest in Amersfoort-Noord.

Jos en Inez zullen met elkaar en met de aanwezigen in gesprek over  overbekende verhalen als het verhaal uit Genesis over de slang . Was die nou zo slecht of de boodschapper van het nieuwe? Of over de overspelige vrouw en waarom Jezus in het zand schreef. En over de vraag of Judas zo’n verrader was of zit er in elk mens een Judas en een Jezus?  Kunnen we nog iets met het wonderverhaal over wat dat wijn wordt? Samen in discussie, zoekend, luisterend en altijd verrassend.

Lokatie: “De Veenkerk”

Wezeperberg 1, Amersfoort-Vathorst