Blik vooruit

Nog even en het is de langste dag. Wat vliegt de tijd. We zijn bijna aan het eind van dit bizarre seizoen. En dankzij het vaccineren (en misschien ook wel dankzij het warmere weer) zien we een enorme afname van de greep van Corona. Dat stemt hoopvol. We mogen steeds meer en de berichten over de situatie van na de zomer zijn goed.

Als wijkraad van de Veenkerk hebben we dit moment dan ook aangegrepen om ons eens te bezinnen. Hoe is afgelopen seizoen eigenlijk geweest? Wat hebben we gemist in en van de kerk. En wat ging er juist goed? Wat hebben we geleerd. Wat heeft deze Corona-tijd ons laten zien in wat we wel kunnen en waar we tekort in komen. Even een greep uit de opmerkingen.

Positief: De enorme betrokkenheid die er was. Mensen onderling. Kleine groepjes die elkaar een beetje in de gaten hebben gehouden. We merkten ook betrokkenheid uit het aantal kijkers naar de filmpjes en de livestreams. De gemeente bleef, zij het op afstand wel degelijk met elkaar verbonden.

De andere kant hiervan is wel, dat juist doordat we elkaar niet regelmatig gezien hebben (in vieringen en kringen) dat er ook wel mensen wat van onze radar zijn verdwenen. Natuurlijk hebben we geprobeerd d.m.v. de bloemen en kaartjes en andere activiteiten, te laten zien dat we jou niet zijn vergeten, maar dat is nooit 100% gelukt. Het overzicht ontbrak nog wel eens. Daarmee spraken we dus ook de zorg uit, in hoeverre we dat hiaat kunnen goed maken en of we dat gaan terugzien als we dadelijk weer gewoon naar de vieringen kunnen komen bijv.

Positief: De creativiteit en flexibiliteit die we hebben gezien in het ad hoc reageren op steeds veranderende omstandigheden. Het filmteam en livestream team wat zich enorm heeft ingezet om elke week toch digitaal present te zijn. De kosters, die steeds weer de zaal anders moesten inrichten. De muzikanten en de Kinderwoorddienst die zich hebben aangepast op ‘minder kinderen’ en ‘anders vieren’. Iedereen heeft z’n best gedaan om wat er wel kon, zo goed mogelijk te doen.

De andere kant is wel dat we inderdaad de kinderen en de jongeren misten. In vieringen en bijeenkomsten. Dat was natuurlijk overmacht, maar toch, het is wel een gemis. Daarnaast hebben we ons de vraag gesteld hoe we na de zomer zo kunnen vieren dat kijken én erbij zijn beide aantrekkelijk blijft.

Zo even een kleine greep uit de opmerkingen en gedachten die we met elkaar hebben gedeeld. Er is uiteraard veel meer gezegd en dat alles gaan we als wijkraad met elkaar tot een werkbaar plan omvormen om in het nieuwe jaar de lessen van deze afgelopen tijd op een goede manier in te zetten.

Er zullen in het nieuwe seizoen ook wat nieuwe gezichten in de wijkraad plaatsnemen. Deze mensen worden op dit moment al een beetje ingewerkt. In de komende tijd zullen zij zichzelf voorstellen en dan kunnen we met startzondag de nieuwe wijkraad aan jullie presenteren.

Deze zondag zal ds Christiaan Donner voorgaan. We lezen het vervolg van het verhaal van de Samaritaanse vrouw. Benieuwd wat hij in het verhaal ontdekt heeft? Kom en reserveer je plekje en ontmoet elkaar na de viering met een lekker kopje koffie!

Ik zal aanwezig zijn bij de afscheidsviering van collega Geurt Roffel. Erg jammer dat hij vertrekt en tegelijk ook heel mooi dat hij een prachtige werkplek en nieuwe gemeente gevonden heeft waar hij zijn werk kan voortzetten. We wensen hem en zijn man Kars veel zegen op hun weg.

Groeten Rolinka