De drie dagen van Pasen

play-rounded-fill

De drie dagen van Pasen. Zo worden de Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Stille Zaterdag ook wel genoemd.

In de Veenkerk hebben we inmiddels een mooie traditie opgebouwd met hoe we deze drie dagen invullen.

Donderdag (vanavond dus) kijken we met elkaar naar The Passion. En dit keer niet alleen ( hoe toepasselijk, het thema is “Je bent niet alleen), maar samen met de Ontmoetingskerk en Het Kruispunt.

We zullen kijken in Het Kruispunt. Een mooie aanleiding om ook at prachtige gebouw eens van binnen te begluren. Je bent welkom om 20 uur. The Passion begint om 20.35.

Goede Vrijdag houden we onze eigen passie. Gemeenteleden en betrokkenen van de Veenkerk zullen hun stem geven aan personages uit het bekende bijbelverhaal. Door hun verhalen komt het lijdensverhaal van Jezus pijnlijk dichtbij, het raakt onze eigen levens aan. Omdat dit echt een productie is van de Veenkerk zelf, is het heel bijzonder om mee te maken ( en ook om mee te doen!)

We beginnen om 20 uur. De zaal gaat ook pas iets voor 20 uur open, zodat wij rustig de tijd hebben om ons goed voor te bereiden.

Je wordt opgevangen in de ontvangsthal van de Kroon.

Stille Zaterdag is echt een vervolg op de Goede Vrijdag. Waar je vrijdag in stilte en in het donker de zaal verlaat, zo wordt je zaterdag ook weer begroet. In het donker en in stilte. We gaan verder waar we zijn gebleven.

Het verhaal gaat ook verder. Het wordt weer licht. De nieuwe Paaskaars zal van buiten naar binnen gedragen worden, als symbool dat ons het leven en de toekomst wordt geschonken van Godswege. We horen verhalen van schepping en opstanding. Ook wordt je uitgenodigd je eigen doop te vieren en te gedenken. Dat jouw naam samenvalt met de God van Leven is een intense ervaring. Ook als je niet gedoopt bent, mag je naar voren komen om een zegen te ontvangen.

Omdat we moeten beginnen in het donker, beginnen we ook pas als de zon onder is. Om 21 uur is dat.

Het is nu echt Pasen geworden. Dat vieren we zondag om 10 uur uitbundig. De verwachting is dat het best druk zal worden. Daar rekenen we op en daar zal de zaal ook op worden ingericht. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd’!

Als opgewekte, opstandige mensen vieren we dat het licht en het leven altijd sterker is dan machten van dood en donker. Een nodig geluid in deze onze tijd. Een geluid van hoop, van uitzicht en van opwekking. Ik hoop jullie in grote getalen te ontmoeten deze dagen.

Aan deze vieringen werken ontzettend veel mensen mee. Muziek, geluid en licht, beameraars, lectoren, kosters noem het maar. Heel mooi om zo met elkaar dit mee te maken, elk jaar weer opnieuw!

Daarom de vraag om iets lekkers mee te nemen voor na de Paasviering op zondag. Kunnen we het feest nog heel even voortzetten, voordat we thuis van de zon gaan genieten!

En om eerlijk te zijn: als de Heer dan is opgestaan, gaat de dominee even liggen!