Diaconale collecte 23 en 30 april 2023

Door de jarenlange economische crisis in Oekraïne hadden veel inwoners al grote moeite om de eindjes aan elkaar te knopen, maar de grootschalige oorlog zette alles op zijn kop. Kerken in Oekraïne schieten te hulp en zijn een toevluchtsoord voor ontheemden en slachtoffers van de oorlog. Al jaren stimuleert partnerorganisatie UEP lokale kerken om sociale initiatieven te ontplooien in hun eigen dorp of stad. Dat werkt: deze gemeenschappen maken het verschil voor iedereen die hulp nodig heeft.

Wat betekent dit project voor Serhiy?

“Toen de oorlog uitbrak, was ik het liefst gaan meevechten, maar een vriend bracht me op andere gedachten: bidden en hulp bieden, dat zijn jouw wapens in de strijd. Jouw plaats is hier. We richtten onze kerk in als noodhulpcentrum, en ik vroeg mensen in de schuilkelders van Kiev wat ze het meest nodig hadden. Via UEP kregen we voedselpakketten en medicijnen om uit te delen aan iedereen in nood. In compleet verwoeste wijken en dorpen in de buurt hielpen we overlevenden met luchtbedden, slaapmatten, voedsel, kaarsen en gasbranders. De kerk heeft een cruciale rol in deze onzekere tijd.”

Geef uw bijdrage via de onderstaande QR code, de AppostelApp, of via de mandjes.

Diaconale collecte

De QR code kunt u scannen met de camera van uw telefoon of aanklikken.