Die mij droeg op adelaarsvleugels

Dit is een zeearend. Wat een prachtig en ontzagwekkend dier is dit. Ik had moeite om de juiste foto te kiezen. Wat ik niet wist is dat arend en adelaar twee namen zijn voor dezelfde vogel (weer wat geleerd). Adelaar wordt kennelijk vaker gebruikt in wat dichterlijke teksten. De spanwijdte van de vleugels van een zeearend is ongeveer 2 tot 2,5 meter!! Dat is gigantisch! Ik las ergens dat deze vogel om die reden ook wel vliegende deur wordt genoemd. Sinds 2006 komt deze vogel ook weer voor in Nederland. Als je m wilt spotten heb je de meeste kans in de Biesbos.

Inderdaad is deze vogel in bijbelse taal beter bekend als de adelaar. En dan als beeld van God, op wiens vleugels wij gedragen worden. Ik snap die beeldspraak wel. Niet in de minste plaats ook vanwege het gegeven dat deze vogel onder zijn jongen gaat vliegen als zij voor t eerst het nest verlaten. Ik vind het een prachtig beeld voor een God die ons in het leven geroepen heeft en op een of andere manier eropuit stuurt om onze eigen vlucht, onze eigen koers te vinden, maar nooit helemaal uit zicht verdwijnt. Overigens is dat bij de echte arenden wel zo natuurlijk, die ouders blijven niet tot lengte van dagen onder die jongen zweven.

Ik moet ook denken aan dat lied, die mij droeg op adelaarsvleugels:

play-rounded-fill

Enfin, ik moest ook aan deze prachtige vogel denken in het licht van onze komende zondag. Voor de tweede keer mogen we weer samenkomen. En oh, wat vind ik dat fijn. Elkaar zien, samen zingen en ook weten dat we echt de goede kant op gaan. Dus het zal niet heel lang meer duren dat we de zaal weer vol mogen hebben en voluit naar Pasen toe bewegen.

Om deze hoopvolle beweging ook weer extra kracht bij te zetten, gaan we komende zondag dopen. Wel twee dopelingen. En we lezen het verhaal over de opvolger van koning David: Salomo. De zoon van Batseba en David. Salomo, wiens naam Vrede betekent. Hij was nog jong toen hij zijn taak als koning aanving. Waar vraag je dan om, als je alles vragen kunt wat je maar wilt? Rijkdom? Aanzien? Macht? Salomo vraagt om wijsheid.

En met zijn vader David indachtig staan we stil bij dit verhaal en bij die psalm waarin Gods wijsheid en goedheid en nabijheid bezongen wordt: psalm 139.

Met de kinderen gaan we ook een zichtbare beweging naar de lente maken. Als teken van onze hoop op ‘alles wordt nieuw’, gaan we bollen planten. En met de juiste zorg weet ik zeker dat we in de lente drie kleurrijke potten vol met bloemen hebben. Kom je helpen?

Omdat we gaan dopen, zal er een extra zaal met scherm beschikbaar zijn deze zondag, zodat er zoveel mogelijk mensen mee kunnen doen. Dus er mogen wel 60 volwassenen komen! En na de dienst is er koffie en een feestelijke traktatie van de doopouders. Ik hoop op een feestelijke en mooie zondag! Wel even reserveren:

Voor de viering: https://www.kerkbezoekplanner.nl/inschrijven/3m7praBy

Voor de kinderwoorddienst: https://www.kerkbezoekplanner.nl/inschrijven/GBG9PXK7