Met je koppie naar de zon

Met je koppie naar de zon, licht ademen, warmte, even vrij en niets moeten, geen schooltijden, werkbelletjes, oh dit nog even dat nog even… gewoon even helemaal niets…

Dat is wat de komende tijd voor je zou kunnen zijn. Ik zeg bewust ‘zou kunnen’. Ik hoop het voor je, ik gun het je. Tegelijk weet ik dat niet voor ieder de mogelijkheid er is, vanwege ziekte of gebrek aan financiële middelen, of omdat je niet nu maar op een ander moment vrij neemt. Tegelijk, het is onmiskenbaar zomer. De afgelopen maand juni was het schitterend weer, te warm verzuchtte er iemand… maar goed, de zon scheen. Sinds ik weer terug ben van vakantie vind ik dat wat moeilijk te geloven… en zeker vandaag, woensdag.. wat een storm en regen.

En toch… en toch, het is zomer. De tijd van iets langzamer leven, trager leven. Van even achterover leunen en kijken naar de opbrengst van wat je gezaaid hebt het afgelopen werk-, kerk- en schoolseizoen. Veel van jullie trekken erop uit. Verandering van omgeving doet goed, ander uitzicht, anders kijken, anders leven. Herinneringen maken met elkaar. Ontsnappen aan de waan van de dag.

Er is veel om van te ontsnappen. Er is veel wat ons zorgen baart en onzeker maakt. Zoveel soms, dat je misschien bijna de neiging zou krijgen om te zeggen: ‘neem mij maar weg! Ik doe het niet meer. Laat maar ook.’ Het gevoel van vechten tegen de bierkaai, hopen tegen de klippen op, je een versuffing zoeken naar lichtpuntjes… je staande houden in deze onze wereldtijd is niet gemakkelijk. Dat lijkt bijna ook wel op werken, je hebt er een dagtaak aan als je niet oppast. Het is okay om je ook daar even van te onttrekken. Het is okay om ook die zorg en onzekerheid even te laten voor wat het is. Het draait allemaal door. Het gaat allemaal door. Jouw zorgen voegen daar niets aan toe. Het is denk ik juist goed om je even te richten op het kleine en mooie dichtbij jou, om je daar aan te laven en voeden en voldoende levenskracht op te doen om in een nieuw seizoen het weer aan te kunnen, alles, allemaal.

ZOMERAVOND-EVENT: 7 juli 18u

Aanstaande vrijdagavond 7 juli wordt er een film vertoond in de Kamers: La toute nouveau testament. Er zou voorafgaand ook gegeten worden, maar wegens gebrek aan belangstelling is dat afgelast. De film gaat wel door. Voor kaartjes: https://www.theaterdekamers.nl/event/social-dinner-film-le-tout-nouveau-testament/

TUINMIDDAG: 28 juli tussen 15-17 uur.

Voor de thuisblijvers deze zomer, met name de ouderen, wordt er vanuit het pastoraat een gezellige tuin-middag aangeboden. Op vrijdag 18 juli tussen 15 en 17 uur in de tuin van Henriette Kappert. Een taartje, koppie koffie/thee, een hapje en drankje… even er uit en elkaar zien en ontmoeten. Er zal een bel-ronde plaatsvinden om in ieder geval de senioren hiervan op de hoogte te stellen, maar weet je langs deze weg ook van harte welkom.

Adres is Bantpolder 11. Fijn om jou/u daar te ontmoeten.

PASTORAAT

Ik ben deze komende maanden thuis en aan het werk en heb ruimte voor pastoraat bezoek. Wil je dat? Laat het me weten via de telefoon (06-55874738) of mail (predikant@veenkerk.nl).

NIEUWE SEIZOEN

Geïnspireerd door aantal adoptiediensten heb ik als thema voor de eerste maanden van het seizoen gekozen: SONGS OF LIFE.

Levensliederen uit de bijbel. De bijbel staat vol liederen, die elke fase van ons leven raakt en bezingt en beweent. Van je eerste ademtocht tot de laatste en al die momenten ertussen. Ik ga zoeken naar mooie liederen in de bijbel en in samenwerking met o.a. onze pianisten (dat weten ze nog niet, maar bij deze) ontdekken en kijken hoe we dit thema vorm en inhoud kunnen geven in de vieringen, maar ook daarbuiten. Mocht u/jij een leuke suggestie hebben, laat maar weten. Het is work in progress.

Voor nu staat er nog één viering op het programma, aanstaande zondag. Fijn om elkaar voor de zomervakantie/stop nog even te zien en te groeten en een mooie zomer te wensen.

Liefs, Rolinka