“Mogen” in plaats van “Moeten”…

Afgelopen zaterdag zijn we weer veilig teruggekeerd uit Italië. Wat een heerlijke reis. Veel gezien, en gedaan en ook een heleboel niet gedaan. Dat laatste is natuurlijk het lekkere van vakantie, het heilig moeten is even weg en ‘je mag’. En na elke vakantie probeer ik dat gevoel, die vrijheid wat vast te houden, ik ‘moet’ niet, ik ‘mag’. Valt nog niet mee, maar het is een mooi voornemen.

Ik ‘mocht’ dus getuige zijn van een prachtige viering voorbereid en uitgevoerd door onze jeugd afgelopen zondag. En wat hebben jullie me weer verrast! Vooral ook met jullie enthousiasme over de (Veen)kerk en creatieve ideeën hoe we als Veenkerk onszelf meer kunnen laten zien! We gaan er zeker mee aan de slag!

Zo ‘mag’ ik as zondag weer voorgaan in de Veenkerk. Voor mij na een vakantie voelt t alsof ik weer lekker mag beginnen. Terwijl het algehele gevoel nu eigenlijk is dat iedereen wat naar een afronding toe werkt. Eindmusicals, cijferlijsten, examenfeestjes en laatste keren van van alles. Voor veel kinderen is dit de afsluiting van een turbulent seizoen. Beginnend met beperkingen in september, achterstand soms ook, opeens weer een lockdown, veel onzekerheid en onduidelijkheid. Voor zowel docenten, juffen en meesters, als leerlingen en ouders zijn het best pittige tijden geweest. En dan nu eindelijk vakantie en dat t ook weer kan! Dat is wel een heel fijn vooruitzicht.

Ondertussen is er in de wereld om ons heen genoeg aan de hand wat ons gemoed bezwaart. De oorlog is nog steeds niet voorbij, de boeren zijn boos, op het wereldtoneel rommelt en rammelt het en ook in Nederland staat de politiek op spanning. Het kan je ook murwe maken, ongevoelig in zekere zin, en je meer en meer laten richten op jezelf, want dat is ten minste iets waar je enige invloed op hebt. Een begrijpelijke reactie als ik eerlijk ben. En dan horen we toch deze zondag het verhaal over de Barmhartige Samaritaan. Een bekend verhaal, waar meer lagen in zitten dan je in eerste instantie zou denken.

Omdat er geen overstappers zijn dit jaar, maken we er een viering van voor iedereen. Een beetje een slotviering van het seizoen. Er is volgende week ook nog een viering, dat zal dan de laatste zijn voor de zomerstop.

Kom zondag als je kunt. Om elkaar het goede te wensen voor de zomer, om elkaar nog een keer te bemoedigen in geloof en vertrouwen en om samen te zingen, te luisteren en gevoed op weg te gaan. Ik zie ernaar uit u/jullie weer te zien!

Liefs, Rolinka