Opbrengst acties ZOA: Herstel huizen in de Oekraïne

In de 40-dagentijd zijn er verschillende acties geweest om geld op te halen voor het herstel van huizen in Oekraïne, wat via stichting ZOA daar terecht komt. Hielke Zantema, diaken in de Veenkerk, heeft zelf een aantal keer gepassioneerd verteld hoe hij aan de slag is gegaan in Oekraïne. Een aangrijpend verhaal, dat de ellende heel voelbaar maakt.

Tijdens de sobere maaltijd van de Inham en de st. Martinus, heeft Lyvia heerlijke Oekraïnse rode bietensoep – ”Borsch” – gemaakt. Voor 38 personen was dat nog een hele uitdaging, maar met de nodige assistentie is dit allemaal gelukt.

In de Veenkerk is een walking dinner georganiseerd, waar veel Veenkerkers aan mee deden, en wat mooie ontmoetingen tot stand heeft gebracht en zeker voor herhaling vatbaar is.

In het Brandpunt werd een informatieavond georganiseerd, waar Hielke zijn verhaal deed. Vanuit alle kerken waren er belangstellenden.

En dan was er nog de dahlia-actie. Er zijn meer dan 700 bollen verkocht. Dat belooft dus kleurige tuinen.

Met de acties zijn de volgende bedragen opgehaald:

• Collecten: ca. € 2.100
  • Sobere maaltijd: € 700
  • Walking dinner: € 651
  • Dahlia-actie: € 900
    Totaal: € 4.351

Een prachtig bedrag! Dank aan ieder die op welke wijze dan ook heeft meegedaan of meegewerkt.

De diakonie