We zijn weer begonnen…

Beste Veenkerkers,

We bewegen ons een beetje tussen goed nieuws en het gevoel van ‘uitzitten’. Tenminste, dat merk ik aan mezelf. Maatregelen worden de ene keer weer wat strakker, dan weer wat losser. Corona is zeker nog niet weg, maar het lijkt alsof we er ons redelijk goed mee kunnen verhouden. En geluiden over een op hande zijnd vaccin stemt hoopvol en kritisch tegelijk.

Ondertussen zien we hoe de samenleving zich voorzichtig herpakt. De scholen zijn weer begonnen, theaters programmeren weer voorstellingen, sportverenigingen spelen weer wedstrijden. In deze dynamiek en ietwat breekbare balans bewegen zich ook de kerken. Ik lees berichten over buitendiensten, zingen doet men in kleine groepjes, kerkdiensten worden hybride (dat wil zeggen: dat er zowel online als live gevierd worden). Het zijn interessante tijden, waar de creativiteit en veerkracht van mensen zichtbaar wordt en wordt aangesproken.

Ook wij als Veenkerk zoeken in deze tijd naar de mogelijkheden die bij ons passen en waarmee we ook de gemeenschap recht kunnen doen. We zijn weer begonnen met live vieren in de Kamers. Dat bevalt heel goed. Ondertussen bekijken we de mogelijkheden naar streaming en/of filmpjes zoals we dat de laatste maanden hebben gedaan. Wat is haalbaar en wat past bij ons nu. De maand september gebruiken we als opstart periode.

In deze maand valt ook onze startzondag. Dat is 13 september.

Binnen alle mogelijkheden die we hebben, gaan we deze start wel degelijk met elkaar maken. Besloten is dat we zowel binnen als buiten gaan vieren. Dat betekent dat er in de zaal en op het aansluitend terras zitplaatsten worden gecreëerd. Met deze uitbreiding kunnen we ongeveer 60 mensen kwijt. De viering zal er dus best een beetje anders uitzien, maar niet minder de moeite waard!

Daarnaast gaan we weer starten met oppas en kinderwoorddienst. Kinderen onder de 12 hoeven niet meegerekend te worden als je gaat reserveren!

De vieringen vanaf deze zondag tot aan Ode aan de doden (22 november) staan in het teken van de Oerverhalen. Een kleine inleiding staat onderaan dit bericht. Het project van de kinderwoorddienst is speciaal gemaakt om te passen in dit thema. En ik moet eerlijk zeggen: het ziet er echt veelbelovend uit! We hebben er zin in!

Dus: zet die datum vast in uw agenda: 13 september! Reserveer (dat kan vanaf volgende week donderdag) en wees erbij. Nogmaals: we doen er alles aan om dit veilig en zorgvuldig te laten verlopen. Na deze datum starten ook de wekelijkse bijeenkomsten weer. De data daarvoor staan al op de website, volgende week zal ik daar wat meer over vertellen. Voor nu: weet je welkom in de Veenkerk!

Thema voor deze periode:

Hoe bestaat het!?

In het begin schiep God hemel en aarde. Over die hemel lezen we verder in de Bijbel niet zo heel veel meer. Wel over de aarde. Over mensen vooral. Mensen lijken op God en God wil met mensen verder. Samen beleven ze een hele geschiedenis.

Maar wat doet die mens allemaal? Het gaat over dingen die je kent: over een man en een vrouw, over een man en zijn broer, en hoe die met elkaar omgaan. Over mensen die niet echt tevreden zijn met zichzelf. Over op reis gaan en niet weten waarheen. Over de liefde en over vriendschap en hoe dat werkt… of niet.

Voor God is het belangrijkst dat je moet zijn zoals je bent gemaakt: mens. Dichtbij de aarde. En omdat een mens toch niet in de hemel kan wonen, gaat God met mensen op weg.

Daarover lezen we alles in de Oerverhalen. We beginnen bij het begin en lezen door tot en met de verhalen over Abraham en Sara. Een mooie reis door het wordingsverhaal van de mens onderweg met God.