Bij de viering 30 oktober 2022

Dit weekend gaat de wintertijd weer in, dus we hebben een uurtje extra van zaterdag op zondag. Ik verwacht dan ook iedereen uitgerust en op tijd zondag te begroeten!!

Ik kijk terug op een boeiend gesprek met onze expert over Rembrandt. Er is veel voorbij gekomen in een uurtje tijd. Deze zondag gaan we weer verder met Rembrandt, en dan nu zijn derde Amsterdamse periode 1643-1658. Dit wordt ook wel gezien als de crisisjaren van de meester. Er gebeurde van alles op persoonlijk, maar ook op zakelijk vlak. Hij heeft in deze periode aanzienlijk minder historiestukken geschilderd (bijbelse voorstellingen). Toch, eentje springt er wel uit en dat is deze:

Jezus en de overspelige vrouw. Een bijzonder schilderij met een al even bijzonder en pikant onderwerp, zeker gezien de periode waarin Rembrandt zich bevond. Tegelijk zeer actueel in onze tijd: we wijzen wat af met de vinger naar een ander. We weten kennelijk heel goed hoe het hoort. Toch zien we steeds meer en meer dat mensen elkaar de maat nemen op niet mis te verstane wijze. We hebben ons oordeel snel klaar, terecht of niet?

Voor de kinderen is het deze zondag de laatste kans om aan je schilderij te werken en het helemaal af te maken!

In de hal zal weer het inschrijfformulier liggen voor de excursie naar het Rijksmuseum op 9 november. De lijst is nog lang niet vol, dus schrijf je snel in!!

Er zijn al een aantal mensen druk aan het breien geslagen. In november kan dat ook weer gezellig samen in de Kamers: op 17 en 24 november staan de koffie en thee klaar vanaf 14 uur en kun je aanschuiven met je breinaalden. We breien bidsjaals. Komende zondag laten we zien hoe dat er uit ziet en wat we ermee doen!

Op onze menukaart staat dat we met de senioren Pannenkoeken gaan eten. Dat gaan we ook zeker doen, maar we verzetten de datum naar donderdag 8 december. Wilt u als senior en liefhebber van de pannenkoek deze datum alvast in uw agenda zetten? Meer info en een uitnodiging volgt!

Let ook even op het extra bericht in deze nieuwsbrief over de voortgang van ons ‘Veenkerk moet blijven’ traject. Er staat best wat op het spel en tegelijk zijn we voortvarend bezig om onszelf zo stevig mogelijk op de kaart te zetten en te houden. Het Veenkerk-abonnement is daar een belangrijke stap in. Dus lees even goed!

Wij zien elkaar hopelijk zondag. De tieners hebben hun eigen viering, de kinderen aan het schilderen en wij in de zaal met Rembrandt. Heerlijk zo!

Tot zondag!

Rolinka