Petrus in de Veenkerk – 3: Voor niets gaat de zon op

>> terug naar de startpagina van de viering <<

Ananias en Saffira… zij waren niet eerlijk tegen Petrus. Zij wilden graag meedoen in die beweging van Jezus en ze hadden er ook echt wel wat voor over. Maar ondertussen hadden ze ook wel hun aarzeling. Weet je wat? We zeggen dat we alles geven, maar dat doen we stiekem niet.
Met jokken kom je niet ver, dat wordt in dit verhaal wel pijnlijk duidelijk. Wat ook duidelijk wordt in dit verhaal, is dat kerk-zijn niet alleen menskracht vraagt (en eerlijkheid), maar ook geld kost. In eerste instantie om te verdelen over de gehele gemeente, zodat niemand tekort komt. Maar hoe groter de groep, hoe complexer dit wordt.
In de loop der eeuwen is de kerk zich ook meer gaan vestigen. Behalve gebouwen, werd het wel duidelijk dat diegenen die al hun tijd aan de kerk geven, ook in hun levensonderhoud moeten worden voorzien, anders dan mensen die naast hun kerkentaak ook nog inkomen uit ander werk ontvingen.
Dat betekent dus dat wat er binnenkomt aan geld, opnieuw verdeeld moet worden om de kerk in stand te houden. Tegenwoordig doen wij dat met actie kerkbalans.

Maar weten we eigenlijk hoeveel het kost om Veenkerk te zijn? En waar betalen we dan voor? En is dat wat we geven voldoende om te blijven bestaan? Hoe verantwoordelijk voelen we ons voor deze gemeenschap?

We krijgen hier inzicht in de verschillende kosten van en voor de Veenkerk. En wat er nodig is, hoeveel er nodig is, en hoe we deze lasten met elkaar kunnen dragen. Wist je dat de Veenkerk jaarlijks rond de 35K tekort komt, dat we jaren zijn gesteund door de andere kerken en we jaarlijks subsidie kregen als opbouwende pioniersgemeente. Dat er nu een moment is aangebroken dat we op eigen benen moeten staan en dat we kostendekkende begroting moeten krijgen. Dit is een grote opgave waar we met z’n allen voor staan. Als we niets doen dan is de toekomst van de Veenkerk niet zeker.

Een abonnement op de veenkerk?
play-rounded-fill

Een abonnement op de veenkerk?

De volledige versie van deze video is hier terug te vinden: Een abonnement op de kerk?

Gesprekvragen:

Hoe zorgen we er voor dat de Veenkerk blijft? Wat is hiervoor nodig?

Reageer naar rolinka.klein.kranenburg@veenkerk.nl of in het reactieformulier hieronder.

>> terug naar de startpagina van de viering <<