Petrus in de Veenkerk – 2: Vele handen maken licht werk

>> terug naar de startpagina van de viering <<

In de eerste eeuw (0 – 100 na Chr) zijn de lijnen uitgezet van een organisatie van de beweging van Jezus. De christengemeente. We lezen dat het begon als kleine huisgemeenten. Mensen kwamen samen in de huizen om samen brood en wijn te delen en het verhaal over Jezus en zijn boodschap te gedenken, vieren en invulling te geven. Die laatste taak wordt ook wel diakonie genoemd: omzien naar elkaar. Men voorzag elkaar in onderhoud. Zo werd er zorg gedragen voor kwetsbaren. Daarnaast wijden de apostelen zich aan de verkondiging van het woord. Een soort dominees… Woord en daad vielen samen. Hoe groter de christengemeente, hoe meer taken er verdeeld moesten worden. Bijv: Wat is nou precies de boodschap die we uit willen dragen? En hoe houd je overzicht over alles wat er binnenkomt en hoe dat verdeeld wordt? En hoe richten we het onderwijs in? Hoe kunnen we nieuwe leden onderwijzen in onze leer?

In de kerk van vandaag zijn er inmiddels vele taken, We kennen het ambt van diaken, Ambt van ouderling, Ambt van kerkrentmeesters, Ambt van predikant. En al die ambten hebben weer een eigen functie.

De Veenkerk telt 795 leden boven de 18 jaar. Onder de achttien wordt wel geregistreerd, maar nog niet als zelfstandige eenheid gezien. We proberen hier samen in kaart te krijgen welke taken er allemaal zijn in de Veenkerk en hoeveel mensen er een taak invullen. Er zijn kleinere en grotere functies natuurlijk, maar let erop: alles is wel van belang! Of het nou gaat om Lopend Vuur rondbrengers of de voorzitter van de Veenkerk, als er ergens iemand uitvalt, dan merk je dat direct.

Om een idee te geven een aantal taken/rollen:

Jeugd: Oppas, KWD [vacature], Tienerkerk, Catechese, Clubs, Kamp, Kerstmusical

Omzien naar elkaar: Pastoraat, Activiteiten senioren,

Vieringen: Hiermee denken we alle organisatie rondom éen viering. Dus muziek(rooster), kosters, welkom, oppas en KWD, beamer en livestream, taxi, koffie en bloemen.

Bestuur en beleid: Wijkraad: Predikant, Scriba [vacature], Voorzitter, Diaken, Penningmeester, Ouderling nieuwe leden, Ouderling jeugdwerk, Ouderling pastoraat, Afgevaardigde in de Algemene Kerkenraad [vacature]

Regiegroep: Toekomst Kerken Amersfoort Noord [vacature]

Taakgroep:
1 Financieel (Penningmeester en voorzitter)
2 Kerkzijn (Rolinka)
3 Vrijwilligers / medewerkers

PR: Nieuwsbrief, website, social media

Achter de schermen: lopend vuur[vacature], taxi[vacature], Actie kerkbalans, welkomst werk in de wijk, etc etc.

* deze taken rollen hebben een vacature

Gesprekvragen

1. Wat heb jij bij te dragen aan talent? Aan tijd? Aan interesse?

Reageer naar rolinka.klein.kranenburg@veenkerk.nl of in het reactieformulier hieronder.

>> terug naar de startpagina van de viering <<