Aannemer geworden?

Wat doe jij als iemand je van iets beschuldigt wat je niet hebt gedaan? Hoe voelt dat? We zijn met z’n allen behoorlijke aannemers geworden, we nemen zo maar van alles over de ander aan…die zal wel zus, of die zal wel zo… En daar gaat ‘t natuurlijk al helemaal mis. Vergissen is menselijk, dus je kunt natuurlijk sorry zeggen tegen die ander. Dat helpt al een hele boel. Als die ander het tenminste nog wil horen…

Op dit kleine en vroege schilderij van Rembrandt zien we Tobit met zijn vrouw Anna. We zien meteen de heftige emoties op de gezichten, die boekdelen spreken, waar Rembrandt in zijn vroege jaren veel aan werkte om te perfectioneren. Hij schilderde het in 1626 en werkte toen in Leiden. Het verhaal staat in het deuterocanonieke boek Tobit.

Aanstaande zondag zal ik iets meer vertellen over dit boek, dit verhaal, maar vooral toch ook met u/jullie samen kijken naar dit schilderij. Het zal voor mij ook een oefening zijn. Ik heb inmiddels veel gelezen en uitgezocht over Rembrandt en nu moet al die inspiratie in een viering worden gegoten. Vanaf 11 september gaan we echt ‘los’. Tot aan de laatste zondag van het kerkelijk jaar staan er in totaal 5 werken van Rembrandt centraal. Maar ik denk dat in de loop van dit kerkelijk seizoen nog wel eens naar Rembrandt gegrepen zal worden.

Wilt u alvast lezen waar dit schilderij over gaat dan kunt dat vinden in Tobit 2:12 tot en met 3:6. En eerlijk, het hele boekje Tobit is bijzonder om te lezen.

Komende zondag beginnen de kinderen ook alvast met een kennismaking met Rembrandt bij de kinderwoorddienst en krijgen meteen een erg leuke opdracht. Dus kom vooral!

Tot zondag!

Rolinka