De storm op het meer

U herkent het verhaal denk ik meteen. Rembrandt schilderde dit in de eerste periode van zijn zogenaamde Amsterdamse tijd. Er is erg veel over te vertellen, er gebeurt ook veel op het schilderij. Als u het zelf al een beetje beter wilt bekijken, klik dan op deze link: https://nl.wikipedia.org/wiki/Jezus_stilt_de_storm#/media/Bestand:Rembrandt_Christ_in_the_Storm_on_the_Lake_of_Galilee.jpg

Kijkend naar het schilderij is de link ook wel snel gelegd naar onze eigen huidige tijd. Het stormt om ons heen en soms lijkt het wel of we ergens nog wanhopig het zeil in de wind proberen te houden, maar de touwen breken ons bij de handen af. Ik vind het te gemakkelijk om te zeggen: maar als je Jezus aan boord hebt, komt alles goed. Want soms komt het ook niet goed. En ik geloof ook niet dat dat de boodschap van dit verhaal is, zoals dat oude versje ons leerde “Scheepken onder Jezus hoede” (wie kent m nog?): Wij hebben vaders zoon aan boord en veilig strand voor het oog. Dat bezingt een bepaalde bevindelijkheid, een moeilijk woord voor diepe vroomheid, die bijna niet te handhaven is. Maar waar gaat het dan wel over? En hoe heeft Rembrandt gedacht het verhaal weer te geven?

Afgelopen week hebben we weer een mooie ontmoeting gehad in de ZIN-kring. Daar spraken we over opnieuw beginnen en of spijt nou een positief of een negatief iets is. De wijkraad is weer bij elkaar geweest van de week en daar hebben we in ieder geval met elkaar besloten dat we als Veenkerk het experiment met ‘het abonnement op de Veenkerk i.p.v. Kerkbalans’ serieus gaan uitvoeren. Daar moeten nog wel wat technische zaken aan worden onderzocht en natuurlijk willen we weten of mensen dat zien zitten, zo’n abonnement i.p.v. Kerkbalans. Voor de Veenkerk is het geen kwestie dat we weer zo graag iets nieuws willen doen, maar is de abonnementsvorm waarschijnlijk de enige mogelijkheid om voldoende geld binnen te krijgen zodat we kerk kunnen blijven in onze wijk.

Verderop in deze nieuwsbrief staat een poll, dan kunt u alvast aangeven wat u wellicht als abonnement zou willen. Doe dat!

Ondertussen loopt er van alles op de achtergrond. De voorbereiding voor “Ik mis je” zijn in volle gang én we gaan dit jaar weer een Lichtjestocht organiseren in Vathorst met Kerst rondom De Kamers, Hey pannenkoek en de Natuurboerderij. De musical gaat zondag beginnen met oefenen… mensen: we zijn echt begonnen!

Tot zondag!