Doopdienst 13 oktober

13 oktober is een bijzondere zondag voor Kris. Want deze zondag zal zij zich laten dopen. Kris is 13 jaar en voor haar is de Veenkerk een plek geworden waar ze zich helemaal thuis voelt. Ze is destijds met Jinte meegekomen naar de Veenkerk-activiteiten en langzaamaan voelde zij zich geraakt door het grote verhaal van God en mensen. Vandaag is de dag dat ze viert dat ze daar bij wil horen. Kris zal in haar eigen woorden vertellen wat deze keuze voor haar betekent.

Kris heeft ook een broertje Sam. Sam is net een half jaar. Ook Sam wordt gedoopt. Kris’ ouders zijn namelijk, net als Kris, in de Veenkerk iets op het spoor gekomen, waar ze door geïnspireerd zijn geraakt. De gastvrijheid, de openheid, de warmte en betrokkenheid van mensen onderling en ook de verbondenheid met God in de gemeenschap, met de gemeenschap, maakt dat zij zich hier heel prettig voelen. Daar willen ze Sam onderdeel van maken. In een later stadium zullen ook zij zelf gedoopt worden.

Een bijzondere zondag dus voor de kinderen uit dit gezin. En ook voor de gemeenschap van de Veenkerk. Enerzijds natuurlijk een prachtig compliment dat de gemeenschap inderdaad de gastvrijheid en openheid uitstraalt, die we in onze kernwaarden beschrijven. Tegelijk, het is precies déze gastvrijheid en openheid die kwetsbaar is, altijd. Die we met elkaar elke keer weer opnieuw mogen invullen. Heel praktisch door iemand aan te spreken die alleen staat/is/nieuw is. En ook door elkaar scherp te houden in zelfgenoegzaamheid. We doen het niet voor onszelf, we zijn er om smaak te geven aan de mensen om ons heen, in de wijk en de stad waarin wij leven en de mens die we onderweg tegenkomen.

Uiteraard zal Paulus deze zondag aan het woord komen. Hij spreekt ook over de kracht van een open en gastvrije gemeenschap, waar een ieder welkom is. En over hoe lastig dat blijkt te zijn om te handhaven. Dan spreekt Paulus over het enige wat nooit mag ontbreken in geen enkele gemeenschap, relatie en samenleven: de Liefde.

Tot zondag!

Rolinka