Dun laagje wit

Na een prachtige zonnige maart, wordt ons nu kou en zelfs sneeuw voorspeld. April doet wat ie wil… ja. Maar eerlijk gezegd, hier zit ik nou niet op te wachten. En u wellicht ook niet.

Het voelt alsof het net ontluikende leven toch weer heel even wordt toegedekt. Heel even on hold. Nog niet, nu nog niet. Je weet nu weer hoe het voelt, leven, licht, warmte, zon, vrijheid, maar we dekken het weer toe.

Het hele dubbele gevoel van de afgelopen periode, vrij, lente, zon en tegelijk bedrukt door oorlog en onzekerheid, het grootse onrecht en het kleine verdriet, het wordt bedekt door een dun laagje wit. Alsof het weggegumd wordt om het dadelijk opnieuw te proberen, maar dan goed. Natuurlijk weet ik wel dat t zo niet werkt. Toch schoot deze gedachte door mijn hoofd. Ergens echoot wel het Paasverhaal mee. Dat er uit alle verdriet, ellende en onrecht, toch weer een nieuw begin wordt gemaakt. Dat de mens daartoe elke keer weer wordt uitgenodigd. Dat ons leven gezien wordt vanuit dat perspectief: opstaan, opnieuw beginnen, leven in het licht. En soms is het nodig om dan alles, het mooie en goede, en het lelijke en verdrietige kort te bedekken met een dun laagje wit.  Alle donkerheid is niet weg, maar het definieert ons ook niet. Met nieuwe ogen, als herboren, naar de wereld kijken en hoopvol met nieuwe kracht de wereld ingaan.

Het is niet lang meer en dan is het Pasen. Komende zondag zal Erik Idema voorgaan en op het rooster staat een ingewikkelde tekst uit het evangelie van Johannes. Over dat de volgelingen van Jezus niet door iedereen begrepen zullen worden en dat mensen hen daarom zullen haten. Best stevige woorden. Erik Idema is het creatieve brein achter ons kinderwoorddienst-project, dus ik ben heel benieuwd hoe hij deze tekst inpast in het geheel.

Na de dienst gaan we met elkaar in gesprek over de toekomst van de Veenkerk.  Hoe kunnen we er met elkaar voor zorgen dat de Veenkerk kan blijven bestaan. En hoe past de Veenkerk in het geheel van Amersfoort-Noord, wat hebben wij te bieden? Dat roept natuurlijk de vraag op wat jij en u vinden in deze gemeente. Wat trekt je aan. Waar haal jij je energie uit. Wat leer je hier. Hoe zou je deze gemeente willen omschrijven bijvoorbeeld. Samen maken we een compleet plaatje van de Veenkerk. Daarnaast zijn we op zoek naar ideeën om enerzijds de Veenkerk financieel gezond te maken, maar ook hoe we samen met de andere wijken meer een geheel kunnen zijn, zodat we elkaar ook kunnen inspireren. Ik hoop dat er een aantal mensen willen meedenken. Klik hier voor meer informatie

Nog even een paar data die je echt in je agenda mag schrijven en waarover er op de site en in de nieuwsbrief meer informatie te vinden is:

6 april: Welkom nieuwe leden

7 april: de film: Son of man. Echt de moeite waard. Bestel hier uw kaartje: https://www.ticketkantoor.nl/shop/sonofman

10 april: Palmpasen-vieren. Ik hoop op veel kleurrijke stokken en vrolijke kinderen!

14 april: samen naar de Passion kijken, na een wandeling door Amersfoort-Noord.

Als afsluiting het legendarische nummer van Prince, hier vertolkt door Joe Buck: sometimes it snows in april: