Het feest van de Geest

Pinksteren!

Het feest van de Geest! En hoewel de Geest wellicht een wat laten we zeggen vluchtig imago heeft, voor mij is deze feestdag in de christelijke traditie de meest concrete en praktische van allemaal. Alles wat we gehoord en gevoeld en geleerd hebben het afgelopen seizoen, mogen we nu in praktijk gaan brengen. Aan de gang ermee, hoppaaaa. Het blijft niet meer bij jou alleen, maar het gaat en vliegt uit. Zoals je met autorijden al het geleerde pas snapt, als je ook echt actief weggebruiker wordt.  Pinksteren is een aanstekelijk feest, letterlijk bijna. Je kunt niet meer stilzitten, je komt in beweging, je staat op en gaat! Waar t hart vol van is, daar stromen de monden van over. Zo aanstekelijk!

En waar is t hart dan vol van? Dat is dan ff de vraag natuurlijk. In de kerk vieren we dat ons hart vol raakt van Gods Goede Geest. En dat betekent eigenlijk dat we zodanig ‘gegrepen’ worden door Gods droom voor de mensen, dat we die niet alleen voor onszelf willen houden, maar daarvan willen uitdelen. En dat is natuurlijk niet gemakkelijk… dat snap ik ook. Maar als we dat met elkaar doen, dan steken we elkaar wellicht aan. En… en dat horen we deze zondag in het verhaal: het is natuurlijk helemaal mooi wanneer je ‘spontaan’ in gesprek raakt met iemand, die ook nieuwsgierig is naar jouw verhaal over een God van kleine mensen, die het wíl horen en je de oren van het hoofd vraagt. In ons verhaal helpt de Geest zogezegd een aardig handje mee, die stuurt Filippus op weg en maakt Filippus gevoelig voor de vragen en noden van de mensen die hij onderweg tegenop. Een mens in het bijzonder, een kamerling. Oftewel een minister van financiën van Ethiopië.

En… tja, ik kan het niet laten, éen van de eerste belangrijke historiestukken van Rembrandt vertelt precies dit verhaal. Geschilderd in 1626 in Leiden. Dit schilderij kan ons helpen wellicht in het zoeken naar onze eigen rol in Gods verhaal met mensen… waar sta jij? Of zit jij? Wat doe je? Wat raakt je?

As zondag, FEEST in de Veenkerk, zie ik je dan?

Deze zondag zal Tabitha van Krimpen ook weer afscheid nemen als PiO, maar misschien maar voor heel kort en mag ze haar tweede deel van stage ook bij ons doen.

De kinderen gaan aan de slag met Pinksteren volgens Bible Basics, we proberen een andere methode voor de KWD uit en wie weet bevalt t wel.

VOLGENDE WEEK 4 juni:

Viering op de kamplokatie! Dus geen dienst in de Veenkerk. Geen livestream ook, want dat wordt wat ingewikkeld. Voor mensen die vervoer nodig hebben naar de kamplokatie, daar wordt voor gezorgd, maar ik weet nu even niet door wie. Er zal in deze, dan wel volgende week-nieuwsbrief uitgebreid informatie staan over alle hoe en wat, kijk nu alvast bij Evenementen.

Vakantie:

Van 5 juni tot en met 29 juni zijn Mark en ik met vakantie.

We gaan dit keer naar Sardinie. Zin in!

Martin Snaterse neemt waar.

Email: klik hier