Krakende kou

Na al die deprimerende regen, mochten we toch eindelijk de krakende kou compleet met ochtenrijp bewonderen. Mooi! Fris! En daar krijg je weer wat energie van. Hoop ik, dat dat ook voor u geldt.

In de wijkraad hebben we stilgestaan afgelopen maandag bij het vieren van het avondmaal. Misschien is het u helemaal niet opgevallen, misschien wel, maar vorig jaar hebben we helemaal geen Avondmaal gevierd. Eerlijk gezegd heb ik er niet aan gedacht en ook anderen is het gewoon niet opgevallen. Dat vraagt om een goed gesprek, zou ik zeggen. Dat hebben we gehad in de wijkraad. Eerst eens stil gestaan op welke manier het vieren van het avondmaal in je jeugd en opvoeding is ‘aangeboden’. En hoe dat toen was. En hoe zich dat verhoudt met de manier waarop je het nu beleeft. Daarnaast de vraag: wat betekent volgens jou het vieren van het avondmaal. Wat doen we daar eigenlijk? Wat willen we ermee zeggen? Dit resulteerde in een heel breed en diverse opbrengst. Mooi en waardevol om van elkaar te horen hoe avondmaal een rol speelt ( of juist niet) in je geloofsleven.

Op de foto de woorden die genoemd werden. Daarna heb ik geprobeerd om zo goed mogelijk uit te leggen hoe en waarom en waartoe het avondmaal is geworden tot wat het nu is in de liturgie. En wat het betekent. En dat we dit nu maar eens gauw weer zullen vieren. Dat gaan we doen op 5 februari en ik zal in deze viering ook veel aandacht geven aan de betekenis en het waartoe en hoe van het vieren van het avondmaal.

Komende zondag zal Alain Verheij voorgaan. Hij waagt zich wel aan het verhaal over de bruiloft te Kana. Ik zei al tegen hem, dat hij de kinderen dan mooi kan overhoren, want zij hebben dit vorige week behandeld.

Diezelfde middag wordt in het Kruispunt dominee Pim Brouwer bevestigd. Zie foto. En Joost Smit ( predikant van de Ontmoetingskerk) en ikzelve mogen samen met ds Marco Hofland onze handen opleggen bij de zegen over zijn ambt. Een bijzonder moment om te ondergaan, weet ik nog goed van mezelf. En om dit te mogen doen, bepaalt me ook altijd weer bij mijn eigen ambt en ‘roeping’.

Aantal data:

Bijb-babbelen gaat weer van start: 23 janauri de eerste keer om 19.30. Kom ook! Info op website.

En…De Rembrandt-excursie naar het Rijksmuseum: Vrijdag 17 februari. We vertrekken om 12 uur van het station Vathorst. Het gaat nu echt gebeuren. Opgeven bij mij: predikant@veenkerk.nl. En let op: er is op dit moment ook een prachtige tentoonstelling in het Rijksmuseum over Vermeer. Dus het is de moeite van de reis waard! Zet m in je agenda!

Hartelijks,

Rolinka