Petrus in de Veenkerk – 1: What’s in a name

>> terug naar de startpagina van de viering <<

Mattheus 16:13-19
Jezus en de leerlingen kwamen in de omgeving van Caesarea Filippi. Jezus vroeg aan de leerlingen: ‘Wat zeggen de mensen over mij, de Mensenzoon?’ 14. De leerlingen antwoordden: ‘Sommige mensen zeggen dat u Johannes de Doper bent. Anderen zeggen dat u Elia bent. Weer anderen zeggen dat u Jeremia bent, of een andere profeet van vroeger.’
15. Toen zei Jezus: ‘En wie ben ik volgens jullie?’ 16. Simon antwoordde: ‘U bent de messias, de Zoon van de levende God.’
17. Jezus zei tegen hem: ‘Dat heb je niet gehoord van een mens, maar van mijn Vader in de hemel. Daarom ben je een gelukkig mens, Simon, zoon van Jona! 18. En ik zeg je: Jij bent Petrus, de rots. Op die rots zal ik mijn kerk bouwen. Mijn kerk zal er zijn zolang deze wereld bestaat. 19. Aan jou geef ik de sleutels van de poort naar de nieuwe wereld. Want de besluiten die jij hier op aarde neemt, zullen ook geldig zijn in de hemel.

Zijn wij een gemeente waar Jezus op zou kunnen bouwen? Waar Jezus zichzelf herkent? In de werkers aan dat koninkrijk van God? Zijn wij, kortom: merk-waardig…of kerk-waardig?

Gesprekvragen:

1. Wat zie als de roeping van de kerk in het algemeen en van de Veenkerk in het bijzonder?
  2. Waarom is het volgens jou belangrijk dat deze gemeente er is?
  3. Wat voegen we toe in de levens van de leden (en niet leden), in de wijk en aan het geheel van Amersfoort-Noord?
  4. Waarom moet de Veenkerk blijven bestaan?

Reageer naar rolinka.klein.kranenburg@veenkerk.nl of in het reactieformulier hieronder.

>> terug naar de startpagina van de viering <<