Een goed begin!

Een goed begin was het afgelopen zondag! Dankjewel Johan en Annemiek voor de viering en ook de technische mannen, de koster, de kinderwoorddienst, de oppas en de koffie… het staat allemaal weer klaar en draait weer. Hoe bijzonder is dat! Her en der zijn er weer overlegmomenten en mails over en weer om datgene waar we voor de zomerstop gebleven zijn weer op te pakken. Natuurlijk is er tijdens de zomerstop ook een en ander gebeurd. Kerk-zijn en gemeente zijn blijft hoe dan ook altijd wel doorgaan. Komende maandag starten de scholen weer en vangt het ‘normale’ ritme weer aan. Gek hè, hoe een mens toch weer verlangt naar dat ritme na een periode van vrij zijn. Kennelijk varen we wel bij wat structuur…

En we gaan beginnen aanstaande zondag met kerkvader Augustinus. U ziet hem in deze afbeelding. Wie was hij? En waarom is hij zo belangrijk? Welke invloed heeft hij tot op de dag van vandaag op ons christelijk denken? Misschien kent u Augustinus als degene die het begrip ‘erfzonde’ in omloop heeft gebracht. Of misschien wel als diegene die nogal rigide was over lichamelijkheid, seksualiteit en nou niet direct zo heel erg vrouwvriendelijk. Dat is allemaal waar. Toch is er veel meer over en van hem te leren en te ontdekken en zullen we wellicht in de loop van de komende periode verrast en geïnspireerd worden door deze briljante denker.

Maar goed, terug naar de afbeelding. U ziet Augustinus als jonge man. En u ziet ook dat hij een Arabisch uiterlijk heeft. Dat komt omdat hij van Berberse afkomst was. Hij is in 354 in Thagaste, een stad in de Romeinse provincie Numidië, die nu in Algerije ligt geboren (Let op, het christendom is dan nog maar 54 jaar de officiële staatsgodsdienst van het Romeinse Rijk). Zijn vader Patricius was een Romeins staatsburger en zogezegd ‘een heiden’. Pas op zijn sterfbed heeft hij zich bekeerd tot het christendom. Zijn moeder was een vrome christelijke vrouw, genaamd Monica. Augustinus zelf heeft zich lang tegen het christendom gekeerd, vond de bijbel maar een slecht geschreven boek en weidde zich liever aan het rijke leven en de filosofie. Maar daar kwam een keerpunt in. En vanaf dat (be)keerpunt is hij zich volledig gaan weiden aan zijn dienst aan God.

Bijna een vergelijkbaar verhaal als dat van de apostel Paulus zou je kunnen zeggen. Hij is immers ook van het een op het andere moment ‘omgekeerd’ of ‘bekeerd’ tot de weg van die Jezus, de christenen. Je kunt stellen dat Paulus en Augustinus even grote invloed hebben gehad op de christelijke traditie zoals wij die nu kennen. Alleen Paulus’ verhaal staat in de bijbel, dat van Augustinus niet. We gaan komende zondag kennismaken. Ik ben heel benieuwd naar uw reacties!

Er is weer kinderwoorddienst en oppas!
Zie je zondag!