Het nieuwe jaar

Lieve Veenkerkers,

En zo vallen we het nieuwe jaar in. Met hoopvolle berichten over het vaccin, met wat minder hoopvolle berichten over een verlenging van de huidige maatregelen en met alles wat daarmee verbonden is. Thuis-op-school-en-kantoor-en-online-leven.

Voorlopig is het nog even zo. En zoals ik al zei in het nieuwjaarsfilmpje: ik mis jullie echt. De online vieringen zijn even het enige waar we elkaar toch in vinden. Kringen en andere activiteiten blijven even in de koelkast. Misschien dat we dat in februari weer voorzichtig kunnen opstarten. Ik blijf hoopvol. Ik hoop u ook.

Vanmorgen liet ik me even gaan en had ik het enorm geschoten met die hele Corona. Ik wil weer gewoon… dat alles gewoon is. En ik werd me een partij chagerijnig. En natuurlijk, meteen gecorrigeerd door de noodzaak en de ernst van dit alles, draaide ik wel bij. Tegelijk kan ik me zo voorstellen dat er bij jou en jullie zo nu en dan eenzelfde grrrrrr uit je omhoog komt. ‘Het is wat het is’, sprak een oudere mij laatst bemoedigend toe. ‘En het komt allemaal goed. En zo niet, dan toch…’

Online vieren is opnieuw weer mogelijk door het filmteam en de website-host. Gelukkig. We hebben gekozen om niet te streamen: preken voor een lege zaal is wel erg zielloos en aangezien we de techniek en het enthousiasme in huis hebben voor de filmpjes, pakken we dat met beide handen aan en op.

Dus komende zondag kunt u van ons weer een filmpje verwachten.  De doop van Jezus. Het begin van Jezus’ openbare leven. Wat overigens behoorlijk Corona-proof begint, want hij trekt zich terug in de woestijn, hij gaat in vrijwillige quarantaine. Maar dát verhaal lezen we gewoonlijk op de eerste zondag van de veertigdagentijd.

Nu zijn doop. En wat die doop over hém zegt én over ons. We gaan het horen en zien.

En over dat zien het volgende. In deze nieuwsbrief en op de website bij de aankondiging van de viering kunt u lezen hoe u de dienst kunt bekijken. U krijgt niet meer op zondag een aparte link toegestuurd. Om twee redenen: mensen krijgen tegenwoordig erg veel nieuwsbrieven en om er nou twee per week van de Veenkerk te krijgen is best veel. De tweede reden is dat we denken dat u ook zonder de aparte link de viering gemakkelijk kunt vinden. In een volgend bericht staat hoe en waar.

In ieder geval: een goede week gewenst!

Ik ben bereikbaar op predikant@veenkerk.nl en op 0655874738 mocht u contact willen. Doen hoor! Daar ben ik voor.