Songs of Life

Liederen op de scharniermomenten van ons leven, maar dan uit de bijbel. Ons begin en onze jonge jaren, ons ontdekken van de seksualiteit en de duurzame liefde, een gebroken hart, dromen en gebroken dromen, afscheid en verdriet, ouder worden en de dood. Waar verhalen, teksten en afbeeldingen een hele wereld kunnen oproepen aan emoties, dat kan door middel van muziek ook, misschien nog wel beter en grootser! Een enkele melodie kan je meenemen naar een moment in de tijd vol van dromen of herinneringen, van geuren en gezichten. Muziek kan emoties overbrengen en vertalen waar we zelf geen woorden voor kunnen vinden. Muziek troost, omarmt, verbindt, maakt open en levend.

In de bijbel vinden we veel liederen, gezongen op cruciale momenten in een mensenleven. Bij geboorte en afscheid, bij overwinning en verlies, bij hoop en wanhoop. Die liederen zijn ingebed in de verhalen waar zij deel van uitmaken, een context waarin zij ontstaan zijn. Gezongen door mannen en/of vrouwen, door kinderen en hele groepen. Kunnen die liederen ook vandaag nog klinken? Zijn die liederen terug te vinden in onze eigen hitlijsten van het leven? Waar gaan ze dan precies over en wat zeggen die liederen over onze verbinding met God? Of überhaupt, over God? We gaan op ontdekkingsreis in de bijbel op zoek naar verborgen liederen en liederen die we allemaal al kennen… en we gaan ervan zingen in onze eigen woorden en melodieën.

De eerste viering in dit thema zal zijn op 3 september, dat is dan een pilot, een probeersel hoe dit thema het mooist tot zijn recht kan komen. Met startzondag gaan we dan echt los!

Er zullen zeven vieringen zijn in dit thema, met dit thema. En elke viering gaat over één specifiek levensmoment/levensfase.  Dat zijn de volgende thema’s:

1 Ons Begin/Geboorte

2 Opgroeien/jeugd  vs ouderschap

3 (Ontdekken van) Seksualiteit

4 Duurzame Liefde

5 Dromen en teleurstellingen/ Opstaan en weer doorgaan. Ons volwassen bestaan, leven

6 Ouder worden

7 Afscheid en dood (ode aan de doden)

Veenkerk Songs of Life

Alle liederen uit de dienst en door jullie ingezonden hebben we verzameld op onze eigen spotify-playlist Songs of Life, zodat je ze op je eigen moment terug kunt luisteren.

Je kunt nog steeds nummers aandragen! Mijn vraag aan u/jullie is de volgende. Graag maken we onze eigen playlist van onze Veenkerk-Songs of Life. Dat kunnen allerlei soorten van muziek zijn, van musical tot klassiek, van spoken word/rap tot pop, oud en nieuw, alles. Is er een lied dat voor jou in een bepaalde levensfase (of misschien wel meer) heel veel heeft betekend? En wat heeft dat dan betekend? Mail mij dat. Dan voegen we ze toe aan de playlist en maken we een eigen hitlijst nog diverser en inspirerender! Wellicht hoor je jouw lied opeens terug in een viering, kan maar zo.

Je kunt je lied en verhaal mailen naar: klik hier