Overstappen

Overstappen… van lagere school naar middelbare school. Van een wereld waar alles vertrouwd is en jij de oudste bent, ga je naar een hele onbekende omgeving, en begin je weer van vooraf aan: je bent de jongste.

Waarschijnlijk staan de eindmusical, het kamp en het slotgala allemaal nog in de planning, in de Veenkerk staan we deze zondag al stil bij dit bijzondere gegeven. Het is ook niet zomaar iets. De Veenkerk-kinderen die deze zondag overstappen worden in het zonnetje gezet en op passende wijze de wereld van het tiener-zijn in gestuurd.

Het verhaal van deze zondag gaat over olie. Over vijf verstandige en vijf iets minder verstandige meisjes. Een overbekend verhaal, denk ik zo. Het roept de vraag op: ben je voldoende opgeladen om het vol te houden… en wat is ‘het’ dan? Geloven? Leven? Wachten? Wachten waarop? Geloven waarin? Wat geven we onze kinderen mee en waarom is de olie niet overdraagbaar? Zo bekend als het verhaal is, zoveel vragen zijn er ook. Ik weet niet of ik ze allemaal beantwoord, maar we komen al nadenkend vast een heel eind!

Het lijkt alweer even geleden dat ik u en jullie heb gezien, hoewel ik in de wandelgangen al een heel aantal heb gesproken, ik ben ook al weer anderhalve week aan het werk. Ik zie ernaar uit u en jullie zondag weer te zien in deze feestelijke viering!

Lieve groet

Rolinka