Tientjeslid of duizendpoot: wat wil je zijn?

Wat mag de Veenkerk je kosten…? Toen we – Gerda Kunst en ik – Veenkerkers werden, namen we direct een abonnement. Sterker nog, dat hadden we al. We waren aangenaam getroffen door de inhoudelijke inspiratie, de openheid en de gastvrijheid. Daar wilden we ook financieel aan bijdragen. Want: voor niks gaat de zon op, en een gift is de beloning voor de relatie.

Toen hoorden we dat er een tekort was van ruim € 26.000. Ik dacht daar heel optimistisch over. ‘Er hoeven maar 26 van de 500 Veenkerkers € 1.000 extra te geven, en het gat is gedicht. Dat moet toch kunnen lukken in deze welvarende wijk.’ Zelf besloten we meteen om die stap te nemen.

Gerda werd lid van het Pastorale Team; ik van de Werkgroep Toekomst Veenkerk. Dat was goed voor mijn realisme. Ik begreep direct dat niet iedereen zomaar € 1.000 extra kan geven. En ik leerde nieuwe woorden: nulgevers, tientjesleden en duizendpoten. Tientjesleden: dat woord kende ik uit de omroepwereld. Omroepen met veel leden kregen veel zendtijd; daarom kon je al voor een tientje per jaar lid worden. Nulgevers: dat zijn mensen die wel lid zijn, maar geen vaste bijdrage aan de Veenkerk geven. En duizendpoot: met die grappige naam werd ik zelf aangeduid sinds onze extra gift van € 1.000. In april waren er al vier ‘duizendpoten’, en inmiddels schijnt de teller op acht te staan. Blij mee!

De Bijbel vertelt dat het volk Israël tienden moest geven, tien procent van de oogst. Daarvan konden de priesters leven, want die hadden zelf geen grondbezit. Er zijn kerken waar ook nu nog als norm geldt dat je tien procent van je inkomen als bijdrage aan de kerk geeft. Dat gaat ver. Wat mij betreft veel te ver. Maar aan ieder adres dat bij de Veenkerk is aangesloten, stel ik de vraag: Wat wil jij bijdragen aan de kerk? Wil je van nulgever misschien tientjeslid worden (dan wel per week graag ;))? Of duizendpoot zijn? Of tussenin?

Ook jouw (extra) bijdrage hebben we nodig om die unieke kerk in Vathorst te kunnen blijven.

Peter Siebe (op persoonlijke titel; reacties zijn welkom: peter.siebe@kpnmail.nl)