Verjaardag van de kerk

Pinksteren! Het feest van de Geest, de inspiratie, van zaaigoed worden, spreken over waar t hart vol van is: Gods liefde voor alle mensen. En zo simpel als het klinkt, zo lastig is het ook. Tegelijk: het is te doen! Om te doen! En het gebeurt ook al zo lang.

Er wordt wel gezegd dat Pinksteren eigenlijk een beetje de verjaardag van de kerk is. Met dit feest is het allemaal begonnen, op die dag dat de leerlingen gingen preken en dopen en mensen in beweging hebben gezet op de weg achter Jezus aan. Zo’n 2000 jaar lang delen mensen dat verhaal met elkaar. Over een Liefde sterker dan de dood. Over de zachte krachten. Een visioen van vrede. Over barmhartigheid, omzien naar elkaar, ruimte maken voor een ander, al die dingen. Dat zijn prachtige en energie-gevende manieren van leven, zou je zeggen. Toch heeft ook de kerk veel tegenwind gekend. Toen en nu nog steeds. En is er intern zogezegd natuurlijk ook nogal wat af geworsteld, bijvoorbeeld over wie er nou de beste manier had. Tja… dat had de Geest wellicht niet zo voorzien, maar dat is wat er gebeurt met Gods liefde in mensenhanden kennelijk. En dan daarbij, wij leven dan misschien wel van de wind, om met een bekend versje te spreken, maar dat is natuurlijk niet helemaal waar. Een gemeenschap van mensen kost ook geld. Toen en nu nog steeds. En ook daar zijn in de loop van de geschiedenis talloze manieren voor gevonden om te organiseren, de ene manier misschien iets minder gelukkig dan de andere. Ondanks al dat, is het verhaal waar we met elkaar zo door aangesproken worden, nog steeds hoorbaar en zichtbaar in daden en spreekt nog steeds tot veler verbeelding.

We gaan ervan horen deze zondag. En vieren ook. En bewegen. Een aanstekelijke viering, waar alle aspecten van de Geest aan het licht komen, de Trooster, de Beweger, de Inspirator en de Zachte Kracht tegen alle machten in. En met de verjaardag van de kerk, vieren we ook een beetje dat de Veenkerk 21 jaar is geworden. Deze zondag een klein beetje, dat gaan we in het najaar uitgebreid vieren. Zie ik je zondag?

Oh ja… er is een winnende foto! Die zal worden gebruikt in de viering… Was nog lastig kiezen trouwens.