Bovenstaand schilderij is van Marc Chagall en is het derde deel onderdeel uit een serie genaamd Le Cantique des Cantiques (oftwel: het Hooglied)
Marc Chagall schilderde vijf doeken die samen de inhoud van Hooglied uitbeelden. Je ziet de liefde tussen een jongen en meisje, de tuin, de bruiloft. Hij schilderde dat als Jood in een onmiskenbaar Joodse beeldtaal. Behalve de liefde en erotiek, die je herkent aan oa de kleuren, schilderde Chagall er muziek in, niet alleen door de sjofar en de harp in beeld te brengen, of dansende figuren, maar ook door er een doorlopend thema in aan te brengen, de vreugde die de twee geliefden aan elkaar beleven, en ritme en variatie, met de steeds terugkerende figuren en elementen, allemaal opgenomen in warme kleuren.
Het Hooglied, het lied der liederen, het lied in de bijbel dat zingt van de lichamelijke sensuele erotische liefde tussen twee geliefden, een jongen en een meisje. We gaan het zondag hierover hebben, erotiek, lichamelijke liefde, oftewel seks. En dat is een delicaat en kwetsbaar onderwerp. En complex ook. Want het onderwerp overstijgt mijns inziens in eerste instantie het gender verhaal: het gaat over twee geliefden die intens naar elkaar verlangen. Ja, er staat jongen en meisje, maar voor mij gaat het ook over niet-hetero-geliefden (ik noem het even zo, ik wil vooral de inclusiviteit benadrukken).
Het is delicaat, want intiem en kwetsbaar. Niet ieders eerste (en verdere) ervaring met seks is prettig en positief. Zoals seks nu openlijk overal te zien en verkrijgbaar is (en daar is ook wel wat tegen te argumenteren vind ik zelf), zo geheimzinnig en schaamtevol was het ooit. En vooral dat laatste heeft er denk ik ook wel aan bijgedragen dat seks veel verkeerd is gebruikt en ingezet: als machtsmiddel, ter onderdrukking en/of intimidatie, het is verguisd en als slecht en vies gezien en daaraan gekoppeld werd het seksueel verlangen vaak als zondig bestempeld. Om nog maar te zwijgen dat je ervan zou kunnen genieten, het was slechts noodzakelijk voor de voortplanting… Seks in het verdomhoekje. En dan meestal ook nog met de bijbel als legitimatie, of de christelijke traditie. Maar klopt dit wel?
Ieders ‘seksueel ontwaken’ is ontzettend persoonlijk. Tegelijkertijd, de meesten van ons zijn wel een keer seksueel ontwaakt, zal ik maar zeggen. En ik hoop voor je dat dat (uiteindelijk) ook iets positiefs is geworden (en gebleven). Dat je er plezier en genot aan hebt beleefd. En ondertussen ben ik me bewust dat dit niet voor iedereen geldt.
Komende zondag staan we stil bij dit uitdagende onderwerp, deze bijzondere fase in een mensenleven, het seksueel ontwaken en verlangen. En we horen muziek die wellicht een en ander oproept. En we lezen het Hooglied. Er zal wel ns gegiecheld worden. Misschien ontroert het. Misschien roept het veel pijn op. En misschien helpt het juist om een bepaald beeld ervan in een ander licht te zien. Ik zal mn best doen dit onderwerp in al haar facetten recht te doen.
Ik hoop je te zien.
Aanstaande zondag, let’s talk about seks…
Nog heel even iets anders:
Vorige week vrijdag was er de eerste Kamerbreed, waar het onderwerp inclusiviteit behandeld werd. Mooie opkomst, mooi gesprek, hoewel ik bij mezelf merkte dat ik erg aan het zoeken was naar mn vorm. Ook ik moet er weer ingroeien. De artiest was geweldig, Aaron Asbury, hou die naam in de gaten. Hij komt de volgende keer weer. Het monteren van deze aflevering duurt even iets langer dan gehoopt, maar hij komt ergens komende tijd online! Dan kunt u het rustig met een kopje koffie terugkijken. Volgende keer is op DONDERDAGAVOND 2 november. Thema: doodgewoon de dood.
Reserveer alvast een kaartje:
https://www.theaterdekamers.nl/event/kamerbreed-talkshow-met-een-thema-2/