Wat is een periodieke schenking/gift?

Een periodieke schenking is een structurele gift die schriftelijk is vastgelegd in een schenkingsovereenkomst. De looptijd van deze overeenkomst is minimaal vijf jaar. Een periodieke schenking kan alleen worden afgesloten met goede doelen of organisaties die een ‘Algemeen Nut Beogende Instelling’ (ANBI) zijn, zoals onze kerk.

Het grote voordeel van een periodieke schenking is dat jouw gift volledig aftrekbaar is van jouw belastbaar inkomen en jij dus een deel van jouw gift terugkrijgt van de Belastingdienst. Giften die niet schriftelijk vastgelegd zijn als periodieke schenking/gift, zijn niet of slechts voor een klein deel aftrekbaar. Je kunt hierdoor dus meer geld overhouden of meer schenken zonder dat het je meer kost.

Een periodieke schenking is geen abonnementsvorm en zal dus naast het Veenkerk Abonnement blijven bestaan. Wil je meer informatie of berekenen of een periodieke gift ook voor jou een voordeel geeft dan kun je gebruik maken van de schenk calculator.